Brev
svært…..
Hej jeg er en pige på 14 år..
jeg har det svært ved at finde mig selv lige her for tiden..
jeg har dukket 2 gange i skolen men efter føste gang så er jeg begyndt og cutte rat meget og det var i septemper så har gjodt det i lang tid nu
men jeg føler ikke rigtig jeg har nogen voksne for min mor svigter mig hele tiden
og har også rigtig dårlige selvtilled som gør at jeg ikke kan gå i stram tøj..
hilsen pigen på 14 år
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14 årig pige
Det er ikke så underligt, at du har det svært, når du har en følelse af, at din mor svigter dig.
Du skriver, at du ‘ikke rigtigt har nogle voksne’ ….. Det lyder som om, at du savner nogle voksne, som du kan tale lidt mere med om de ting, som er vigtige for dig.
Jeg tænker på, om din mors svigt handler om, at hun ikke taler så meget med dig? Måske er der også andre ting, som du ikke lige har nævnt i dit brev?
Svære ting i familien (og andre steder) samt fraværende forældre kan sagtens hænge sammen med, at du er ramt af dårlig selvtillid og er begyndt at skære i dig selv.
De fleste oplever en kort følelse af lettelse, når de skærer i sig selv. Det er som om, man flytter den indre smerte over på en fysisk smerte. Desværre er det ikke en langtidsholdbar strategi, det har du sikkert også allerede opdaget.
Derfor skal du have fundet en mere holdbar strategi for din situation. Du er allerede godt i gang ved at skrive herind. Måske skal du have hjælp og tale med nogen om, hvordan der kan komme nogle små ændringer i din skolehverdag – eller derhjemme?
Jeg vil foreslå, at du starter med at tale med din lærer. En del af din lærers opgaver er, at sikre sig at alle i klassen trives. Måske er det ikke på sigt din lærer, du skal tale med. Men det er et sted at starte.
Måske kan, vil eller tør du ikke åbne dig for din lærer i første omgang. Så kan du starte med at kontakte LMS – Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade Her kan du tale med nogen, der ved, hvad selvskade handler om. De kan have gode ideer til, hvad du kan gøre, når du bliver ramt af trangen til at skade dig selv.
Du skal også være velkommen til, at ringe ind til Børnetelefonen på 116 111, og tale med en af vores rådgivere. Sammen kan I finde en vej til, at tage hul på at gøre noget anderledes på en måde, som føles godt for dig.
Jeg kan sagtens forstå, at du har svært ved at finde dig selv – det er ikke en let opgave, når man har det skidt. Så kan det føles lidt som om, man forsvinder for en tid, og derfor skal man finde sig selv frem igen. Det kan være en svær og hård opgave, og det skal du ikke stå alene med. Derfor er det så vigtigt at du finder en voksen, som du føler dig tryg ved, som du kan tale med?
Et familiemedlem, en nabo eller en venindes mor – hvem kan du få øje på?
Kærlig hilsen Børnetelefonen