Spiseforstyrrelse og depression

Hej

jeg skriver her fordi jeg ik har nogen at tale med om det

jeg har for noget tid siden fået konstateret depression og spiseforstyrrelse (anoreksi)

jeg føler mig helt vildt tyk men folk siger hele tiden at jeg er tynd og det gør mig ked af det for det passer jo ik ( vejer nu 39 kg)

og jeg har skåret i mig selv i næsten 2 år

og er bare træt af mit liv

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Der er desværre mange unge piger, som kæmper med de ting, som du beskriver. Så selvom det kan føles ensomt, så vil jeg fortælle dig, at du slet ikke er alene.

Måske kender du allerede LMS - Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade? Jeg ved fra andre piger i din situation, at det hjælper at læse om andre, som går gennem det samme. Det kan jo også være, at der var nogle gode råd, som du kunne bruge? Her er i hvert fald et link til deres hjemmeside: http://www.lmsos.dk/

LMS tilbyder rådgivning og gratis støttegrupper, hvor man mødes med andre i samme situation. Det vil jeg virkelig råde dig til at overveje. Du kan ringe til LMS på 70101818 for at høre mere om tilbuddet om støttegruppe. Det kan måske føles lidt overvældende, sådan at skulle ringe. Men de er vant til at tale med børn og unge som har det svært og vil rigtig gerne hjælpe.

Jeg vil også råde dig selv til at forkæle dig selv lidt. Prøv at tænke over, hvad du laver de dage, hvor det hele føles lidt bedre? Og lav lidt mere af det. Du kunne skrive lidt dagbog. Det kunne måske gøre det nemmere at huske på de gode ting. Jeg vil også råde dig til at huske på, at du er så meget andet end en pige, der har anoreksi og kommer til at skade sig selv. Nu kender jeg dig jo slet ikke, men jeg ved, at det er rigtig vigtigt at huske på!

Du skriver, at du ikke har så mange at tale med. Det ved jeg, at der også er mange andre unge, som føler. Derfor vil jeg råde dig til at tænke over, hvem du mon bedst kunne forestille dig at tale med? Kunne det være en pædagog fra klubben eller måske en lærer? Nogle gange kan de voksne være lidt usikre på, hvordan de skal tale med børn og unge, som har det svært. Når du nu har besluttet dig for, hvem du vil tale med, kunne du jo fx vise de voksen det her brev? Det kan gøre det nemmere at få gang i snakken. Måske kan den voksne også hjælpe dig med at læse lidt på LMS hjemmeside, som jeg fortalte dig om.

Jeg ønsker dig alt det bedste. Du har skrevet herind til os, og det fortæller mig, at du er klar til gøre noget for at få det bedre. Og det skal du ikke gøre alene, så husk at tal med en voksen ik?

Kæmpe knus og kram fra

Børnetelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.