Brev
Slem overvægt, og har brug for hjælp nu!!
Kære BørneTelefonen
Jeg er en pige, på 15 år lige om midt 16. Siden jeg startede i skole har jeg været overvægtig jeg mærkede først ensomheden og tomheden i 4.klasse da jeg blev mobbet med mit udsende.
Derefter skiftede jeg skole, men har aldrig helt fortalt hvorfor jeg blev mobbet til mine forældre (mine forældre er skilt), men jeg skiftede til en rigtig god skole og nu har jeg ikke problemer med mine venner eller klassekammerater men mine forældre!
Min selvværd går op og ned, nogen gange er jeg vildt glad andre gange ikke..
Men min mor kan godt være ret hård med hendes ord, jeg har cuttet, haft anoraksi og bulimi (ingen andre end mig der ved det) ingenting har hjulpet ved ikke hvorfor men kan åbenbart ikke komme af med mit fedt!
Når men hele problemet er at jeg faktisk er begyndt at træne og spise sundt og jeg har det ret godt for tiden med mig selv. Men en aften snakkede mig og min mor sammen, også opdagede hun så jeg havde fået stræk mærker på armen og benet udover dem jeg har! Hun blev ikke sur men alligvel sur og begyndte med ”snakken” som jeg har haft 1000 gange men den her var bare anderledes det var som om hun så ned på mig og hun sagde at jeg skulle passe på min krop og jeg sagtens kunne gøre noget ved min overvægt jeg kunne bare lade vlre med at spise så meget! Men det gjorde mig så ked af det fordi hun ved bare overhovedet ikke hvad der foregår jeg har prøvet alt og intet virker og nu har jeg fået en tomhed inden i mig og ved ikke hvad jeg skal gøre! Jeg for ikke sovet maks 2-3 timer fordi jeg bare græder hele natten og tænker på hvad jeg kan gøre og min mor HJÆLPER IKKE!!
Jeg har prøvet alt!!
Personligtræning
Bulimi
Anoraksi
Og mine forældre siger foreksepel at jeg vil få 1000kr for hvert kilo jeg taber mig.
Men intet hjælper og jeg føler den eneste mulighed for mig er at tage slankepiller sådan mine forældre kan acceptere mig ellers skal jeg bare begå selvmord.
Jeg har aldrig i hele mit liv været så ked af det over mit udsende og det værste er at ikke engang mine forældre kan lide mit udsende så hvorfor overhovedet være her?
Jeg ved ikke om i kan hjælpe mig, ved bare ikke hvad jeg skal gøre!!
Mange hilsner en meget meget ked af det pige som ikke ved hvad hun skal stille op med sit liv!
Ps min mor er rigtig tynd og kan ikke tage på det samme med min søster så de æder hele tiden – min far derimod er også meget overvægtig og prøver også og tabe sig men ja han er sådan bare ja ham!!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 15 år,
Hvor må det være svært at være dig lige nu. Jeg kan virkelig godt forstå, at du er ked af det for tiden. Det er enormt hårdt, når man føler at ens udseende bliver kritiseret. Især hvis det er folk man har tæt på sig. Det er helt normalt, at man reagerer ved at blive ked af det og have svært ved at sove. Jeg kan forstille mig, at du tit har mange tanker i hovedet, som gør det svært at slappe helt af og nyde livet.
Jeg kan læse, at du i en del år har kæmpet med din vægt og derfor også dit udseende. Jeg kan også se, at du helt sikkert føler, at du mangler noget støtte og forståelse fra dine forældre. Måske mest din mor? Er det rigtig forstået?
Når man har det som dig, så kan det være svært at have et det godt med sig selv, så det giver god mening at det svinger meget for dig. Jeg kan læse, at du har prøvet rigtig mange ting, men at intet rigtig har virket helt for dig. Alligevel lod jeg mærke til, at du er begyndt at træne, spise sundt og faktisk har haft det ret godt med dig selv. Det må da have været rart, at have den følelse? Men, hvad har gjort, at den er blevet helt ændret? Var det efter snakken med din mor?
Jeg synes, at du skal forsøge at snakke med din mor om de følelser du har for tiden. Fortælle hende, at det er svært for dig at klare tingene helt selv og at du er meget ked af det. Måske fortælle hende flere specifikke grunde til, at du er ked af det lige nu (fx. at hun tager snakken igen, at hun kommenterer på strækmærker osv.).
Ofte er det sådan, at man ikke kan gå igennem et vægttab helt alene. Man skal have støtte fra andre. Det kan være ens venner, ens forældre eller nogle professionelle ude fra. Det virker til, at dine forældre egentlig gerne vil hjælpe dig, men at de måske ikke gør det på den rigtige måde. Ihvertfald fornemmer jeg, at du bliver mere og mere ked af det, når din mor kommenterer på din krop og siger du skal passe på din krop. Er det sådan du har det?
Derfor tænker jeg, at du skal have fat i nogle andre som kan hjælpe dig. Der er flere muligheder for dig, som jeg vil fortælle dig lidt om.
• Du kan altid tage forbi din egen læge til en snak om din krop, dine tanker og ønske om vægttab. Din læge vil altid gerne tage dig seriøst. Du kan både tage derop alene eller sammen med en af dine forældre. Du kan samtidigt tale med lægen om både din selvskade og dine spiseforstyrrelser.  For jeg fornemmer, at der er en klar sammenhæng.
• Du har brug for at få fokus over på det, der ligger bag din erfaringer med selvskade og spiseforstyrrelser. Mange oplever, at følelser af ‘forkerthed’ og selvkritik ligger bag trangen til at overspise, skade eller sulte sig selv. Hvem taler med dig om de følelser, der er svære for dig? Jeg kan se, at du indtil videre har holdt de ting for dig selv. Du har brug for nogle at tale med. Måske kan du have gavn af samtaler med sundhedsplejersken på din skole? Måske kan du vise hende det, vi to har skrevet til hinanden?
• Tag kontakt til Landsforeningen for Spiseforstyrrede. De er dygtige til at snakke om krop, følelser og vægt. Man behøver ikke være hårdt ramt af en spiseforstyrrelse for at snakke med dem. Se deres side her: https://lmsos.dk
Jeg håber sådan, at du kan finde mod til at fortælle din mor om dine tanker og følelser. Jeg håber også, at du kan finde mod til at afprøve én eller flere af mine muligheder.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen