skole

hej børnetelefonen!
jeg er en pige på 12 år. jeg har overvejet mange gange at skifte skole. jeg aner ikke hvordan man siger det til sine forældre.
jeg spiser næsten ingenting. en lille smule morgenmad, ingen frokost og en lille smule aftensmad:-( hvad er der galt med mig?
jeg har en rigtig god veninde. dersværre bliver vi rigtig tit uvenner. det er alt sammen noget bøvl. vi skal sammen til i italien og jeg håber det bliver fedt uden for mange skænderier.
jeg har engang prøvet at skære i mig selv for at få det bedre. jeg føler ingen kan lide mig. i 3.klasse havde jeg også en rigtig god veninde men en dag fik jeg afvide at hun var død. jeg blev selfølig rigtig ked af det. dengang troede jeg ikke på det. men i dag savner jeg hende rigtig meget. kan det have noget med det at gøre?
 hilsen en fortvilet pige på 12 år.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Mange tak for dit brev. Hvor er det flot gjort af dig, at du har skrevet herind til BørneBrevkassen, når du har brug for hjælp – det kan du godt være stolt over!

Du skriver, at du flere gange har overvejet at skifte skole. Hvad gør, at du gerne vil gå på en anden skole? Er det mon fordi, at du ikke føler, at der er nogle der kan lide dig på den skole hvor du går? Hvis der er nogle børn der ikke har det godt i en klasse, er det rigtig vigtigt, at der er nogle voksne der får det at vide, så de voksne kan hjælpe med, at man får det godt i skolen.

Som du selv skriver, kan det også godt være svært at fortælle ens forældre, hvis man har det dårligt i skolen, eller hvis man i dit tilfælde, gerne vil skifte skole. Nogle børn synes, at det er nemmere at skrive et brev til deres forældre i stedet, hvori de fortæller, hvordan de har det. Du kan derfor vælge at vise dem det brev du har skrevet herind til BørneTelefonen og mit svar. Tror du, at det kunne være en måde du kan fortælle det på?

Hvis du ikke har lyst til at vise brevet, kan du også fortælle det til din mor eller far. Måske du kan fortælle det når du er alene hjemme med enten din mor eller far. Nogle gange kan det være rart, kun at fortælle det til den ene forældre. Et godt tidspunkt at fortælle det på, kan eventuelt være når du kommer hjem fra skole, når du skal sove, eller måske en dag du hjælper til med at lave mad derhjemme. Hvis du ikke vil snakke med dine forældre om det, kan du også fortælle det til en lærer på din skole, eller måske til sundhedsplejersken på skolen.

Det virker som om, at du er ked af det for tiden. Det kan måske også være grunden til, at du ikke spiser så meget. Hvis man er ked af det, kan man nemlig godt miste appetitten. Så hvis man i en periode ikke spiser så meget, vænner man maven til, ikke at være så sulten. Jeg tror bestemt ikke, at der er noget galt med dig, men du har brug for, at der er en voksen der ved hvordan du har det.

Lige nu virker det som om, at du har rigtig mange tanker, som du går rundt med alene, og det er bestemt ikke rart, hvis man ikke har nogen at snakke med. Måske det også vil være rart for dig, at få snakket med nogen om din veninde fra 3. klasse, som døde. Jeg kan godt forstå, at du savner hende rigtig meget. Det er aldrig rart at miste nogle som man holder af. Måske kan nogle af tingene hænge sammen med, at du har mistet din gode veninde, men det er ikke noget jeg ved.

Men jeg ved i hvert fald, at det er vigtigt at snakke med nogen, om de ting man er ked af. Har du mon snakket med nogen om din veninde der døde? – måske det ville være rart for dig at snakke om. Og hvis du har snakket om det, ville det måske være rart for dig, at få lov at snakke om det igen.

Hvis man skærer i sig selv, gør man det for det meste fordi, at man har det skidt, og gerne vil få det bedre, som du også selv skriver. Problemet er bare, at man får det aldrig bedre ved at skære i sig selv. Måske får man det bedre mens man gør det, men bagefter er man stadig ked af det, og flere oplever at de er endnu mere kede af det, fordi de har skåret i sig selv.

Når du er ked af det, hvad plejer så, at få dig i godt humør? Er der nogle bestemte ting du godt kan lide at lave? Det kunne for eksempel være, at høre musik, se en film, gå en tur, læse, skrive, snakke med en veninde eller måske noget helt andet. Måske du kan lave et kort, hvor du skriver alle de ting ned, som du godt kan lide at lave. Hvis du så bliver ked af det, kan du tage kortet frem, og så har du en masse idéer til, hvad du kan lave.

Da du er 12 år, synes jeg også lige at det er vigtigt, at fortælle lidt om puberteten. Piger kommer i puberteten når de er mellem 11- 16 år, og i den periode sker der en masse i både kroppen og hjernen. Det er helt normalt, at man i kortere eller længere perioder, kan føle man har humørsvingninger, den ene dag føler man sig måske glad og den næste rigtig, rigtig trist og ked af det. Det kan være meget ubehageligt at have det sådan, blandt andet fordi, at man kan få en oplevelse af, at man ikke rigtig kender og forstår sig selv. Også her, er det derfor vigtigt, at man får talt med nogen.

Hvor er det dejligt at høre, at du har en rigtig god veninde, og hvor lyder det fedt at I skal til Italien sammen. Jeg kan dog godt forstå, hvis du er bange for, at I skal blive uvenner. Det er aldrig rart at være uvenner med ens gode veninder. Har dig og din veninde mon før snakket om, hvordan I har det, når I er uvenner? Jeg kunne forestille mig, at hun heller ikke synes, at det er sjovt at være uvenner med dig. Derfor kunne det måske være en god idé, hvis du kunne snakke med hende om det. Måske du kunne starte med at fortælle, hvor glad du er for, at have hende som veninde, og du glæder dig rigtig meget til I skal på ferie sammen.

Bagefter kan du fortælle, at du er rigtig ked af det, når I er uvenner, og du gerne vil prøve, om I ikke kan være bedre til ikke at blive uvenner så tit. Du kan også spørge ind til, hvordan hun har det, når I er uvenner. Hvad tænker du om det?

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar, og ved hvad du skal gøre. Hvis du har lyst til at snakke med en af vores rådgivere, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111. Det er anonymt og gratis.

Mange knus og kram til dig.

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen.

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.