Skizofreni

Hej Børnetelefonen
Jeg tror jeg har skizofreni da jeg kan se folk der ikke findes og høre stemmer.
Det er blevet meget slemt med mine stemmer da de fortæller mig at jeg er dum, grim, uduelig, overflødig o.s.v.
Jeg vil ikke sige det til nogen da jeg er bange for at blive dømt, min familie ved det heller ikke da jeg ikke vil bekymre dem.
Skal bare lige hurtig nævne at stemmerne er kommet ud i Ekstrem hvor jeg har været nød til at købe sove/beroligne piller og cutte for at få dem til at holde mund.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige

Du skriver, at du hører stemmer. Du ser mennesker, der ikke findes. Det må være skræmmende at opleve ting, som andre ikke kan se eller høre. Jeg kan godt forstå, at du prøver at berolige dig selv med piller og andet.

Jeg kan læse mig til, at stemmerne har gjort dig udmattet og ked af det. Du har været nødt til at tage sovepiller og cutte for at berolige dig selv.

Jeg forestiller mig, at smerten fra bladet i et kort øjeblik kan give dig en pause fra stemmerne, men at de efter kort tid vender tilbage. Er det mon sådan, du har det?

Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du får noget hjælp. Det er godt, at du har du samlet dig mod til at skrive herind til BørneTelefonen. Det er første skridt på vejen. Måske du kan bruge denne styrke til at få fortalt nogen om dine oplevelser?

Det er godt, hvis du tør fortælle det til andre end os! For jo hurtigere du får hjælp – jo bedre.

Du skriver at du ikke har lyst til at fortælle dine forældre om dine oplevelser, da du ikke vil bekymre dem. Det fortæller mig, at du er en meget omsorgsfuld 13-årig. Dog tror jeg mig, at dine forældre rigtig gerne vil vide, hvordan du har det. Præcis som du bekymrer dig for dem, tænker jeg også, at de bekymrer sig for dig.

Prøv at forestille dig, at du og dine forældre byttede plads. Ville du så ikke gerne vide, hvis dit barn oplevede det samme, som du gør?

Hvis det er svært for dig at starte en samtale, så kan du måske skrive? Måske det ligefrem kan være en idé at skrive dine oplevelser ned i et brev, som du har gjort til BørneTelefonen? Vil det mon være muligt for dig?

Måske du også kan komme i tanke om andre omkring dig, som du kunne have lyst til at tale med. Måske du har en god ven eller veninde du har tillid til. Eller måske der er en lærer på skolen eller en helt tredje voksen?

Du skriver, at du er bange for at blive ‘dømt’. Når du skriver sådan, fornemmer jeg, at du er bange for at blive ‘stemplet’ som ham/hende med skizofreni.

Men når du er åben om dine symptomer – sørger du netop for, at folk omkring dig kan hjælpe dig. Når du får hjælp, kan symptomerne aftage med tiden.

Jeg kan ikke fortælle dig, om du har skizofreni eller ej. Det er kun er din læge, der stiller og anvender diagnoser, for bedre at kunne hjælpe.

Men hvis det viser sig, at du har en grad af skizofreni, så kan du sagtens stadig få et godt liv.

Jeg får lyst til at fortælle dig, at halvdelen af dem, der bliver ramt af skizofreni, bliver fri af symptomerne og lever helt almindeligt. En fjerdedel lærer at leve godt med symptomerne. Det vil altså sige, at rigtigt mange mennesker lever helt almindeligt og godt med en grad af skizofreni. Den sidste andel hjælper man så godt, som man overhovedet kan.

Det er vigtigt, at du får en tid ved lægen. Måske kan du endda tage din mor eller far med? Hvis det ikke føles som en mulighed for dig, kan du måske i første omgang ringe til din læge og få en samtale.

En anden mulighed er at ringe til Bedre Psykiatri Ungdom Dem vil du kunne tale med anonymt – og de vil kunne vejlede dig på bedste vis. De har nemlig talt med rigtigt mange unge, der ligesom dig hører stemmer og andet. De kan tale mere med dig om, hvordan du griber din situation an. De kan oplyse dig om de gode tilbud over alt i landet, der findes for unge i din situation.

Du har allerede taget det første skridt ved at skrive til BørneTelefonen. Husk, at du altid er velkommen til at skrive ind igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111. Du er rigtig sej og jeg tror på, at du kan klare det.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.