Skæring og vold mod sig selv

Jeg undskylder på forhånd, hvis brevet ikke rigtig giver mening.

Det hele startede med at jeg gik på en anden skole,hvor jeg blev mobbet og brugt vold imod mig hver dag. Vi endte med at skifte skole,pga ledelsen ikke var særlig god. Nårh men,det gik fint de føste uger,men efter det begyndte jeg langsomt at blive mobbet( dog ikke så meget vold) men jeg begyndte langsomt at udvikle selvmordstanker.

Og det fortalte jeg også til mine “venner”. Og det endte med at mine lærer fik det at vide,og jeg kom op til noget skole psykolog. Efter ca 3-4 gange stoppede jeg,også selvom jeg måske burde havde blevet der lidt endnu.og jeg tror lidt at mine forældre måske lidt har “glemt “ det stadig var der.

Nårhhh men så døde min kat på 17 år som har været der for mig hele mit liv,og det gjorde sku ondt….den aften hvor han døde skar jeg mig selv for første gang. Og så var det som om at det begyndte at blive bedre over i skolen igen. Men så begyndte ALT mobberiet igen og noget vold.( Vi har dog en meget god inspektør ,som også gør meget for at stoppe de her ting). Men jeg begyndte langsomt at skære i mig selv, og ønske at jeg ikke skal være her mere.men mine “venner” ved også godt jeg cutter,og de pressede mig ud i en MEGET ubehagelig situtation,fordi jeg ikke ville sige det til mine lærer men de pressede mig så meget at jeg sagde det.

Så nu ved mine forældre det,men jeg har aligevel træng til at skære i mig selv. Min mor og mig tager så til lægen ,fordi jeg skulle snakke om det der med at skære i sig selv…. og jeg fik altså IKKE sagt hvor slemt jeg altså havde det .og det er som om jeg vil gerne søge om hjælp,men vil ikke have hjælpen. Jeg ved ikke om det givet mening,men jeg har LYST til at være deprimeret .jeg har ikke noget livsglæde mere. Og jeg tænker TIT (stort set hele tiden) på metoder til at dræbe mig selv,fx springe ud fra en motorvej eller tage piller.

Og mig og mine forældre skæbdes KONSTANT…. hvis jeg havde et ønske ville jeg nok ønske at løbe hjemmefra eller at dræbe mig selv….. og jeg kan snart ikke mer’…. det føles som om jeg bruger alt mit energi på at trække vejret. Jeg har ikke lysten til livet mere…. og jeg overhørte en samtale mellem min onkel og min mor,og min mor sagde “hun gør det nok bar for opmærksomhed” ….og den sætning gjorde bare så f**king ondt….og mange vil nok sige jeg gør det for opmærksomhed men det gør jeg ikke……

Jeg ved ikke hvor langt tid jeg kan blive ved med at overleve….

Og btw jeg falder først i søvn ca kl 4 om natten hvilket gær mig træt,også spiser jeg ikke rigtigt noget,ved ik om du kan bruge det til noget…

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Hvor er det godt, at du deler dine tanker med BørneTelefonen. Det lyder som om, at du er i en rigtig svær periode i dit liv, hvor du føler dig alene med dine tanker. Selvskade og tanker om selvmord kan være svære at komme igennem uden hjælp fra andre. Derfor er det et vigtigt skridt, du har taget, da du skrev ind med dine tanker. Det kræver mod og styrke at gøre det. Det er godt gået.

Det lyder på mig som om, at mobningen i skolen er det, der får selvmordstankerne og selvskaden til at fylde hos dig. Er det mon rigtig forstået?

Selvom det måske ikke føltes rart, at dine venner pressede dig til at fortælle om din selvskade til din lærer, så tror jeg faktisk det var en god ting. Så du fik det fortalt. Så selvom du måske kan tænke, at de ikke e gode venner, kan det måske ses som, at de rigtig gerne vil passe på dig og hjælpe dig? Kan der mon være noget rigtigt i det?

Mobning er tegn på, at en gruppe har det dårligt sammen. Og det skal de voksne hjælpe med at ændre. Jeg tænker på, om din lærer måske kender til mobningen? Eller kender han kun til selvskaden? Hvis ikke, kan du mon forestille dig at fortælle din lærer om mobningen også? Eller er der mon en voksen, du endnu ikke har bedt om hjælp? En vens mor eller far? En moster? En anden lærer på skolen? Selvom man synes, man har fortalt det til de voksne mange gange – så skal man måske alligevel prøve igen. Det håber jeg, at du har mod på. Du skriver også, at du har en rigtig god inspektør. Kunne du forestille dig at fortælle ham om mobningen?

Selvmord kan nogle gange føles som den eneste udvej. Men selvmordstanker og selvskade kan også være en måde at søge efter hjælp. Er det mon også sådan for dig? Selvom det nogle gange kan føles lettest at komme væk fra det hele ved at begå selvmord, så er det aldrig den rigtige løsning. Det er i stedet rigtig vigtigt, at du får det godt. Og det første skridt mod at få det bedre, er ved at være åben og fortælle en voksen, du stoler på om dine tanker.

Hvis du stadig ikke føler, at de voksne lytter og tager dine tanker alvorligt, så vil jeg råde dig til at kontakte os igen. Du kan ringe eller chatte til BørneTelefonen på 116 111 . Der kan vi nogle gange bedre komme med præcise forslag til, hvad du kan gøre. Og du kan fortælle os, om vores råd er hjælpsomme, eller om du har brug for nogle andre forslag.

Jeg ved fra rigtig mange børn, at selvom det ser mørkt ud, er der ofte lys bag skyerne. De fleste børn og unge med selvmordstanker finder en vej ud af mørket. Og det der hjælper, er oftest at fortælle om sine tanker og få hjælp. Jeg håber du kan bruge det mod du har, når du igen skal bede om hjælp og fortælle de voksne om dine tanker igen. Det er alt for tungt at bære selv.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.