skærer i mig selv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13
Tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver til os, da jeg godt kan høre at du har brug for hjælp. Jeg er også glad for at du beder om hjælp til at stoppe med at skære i dig selv. Jeg kan godt forstå, du gerne vil stoppe med det. Når nogen skærer i sig selv, tror jeg at det er for at slippe af med den smerte de har indeni. Det kan måske føles godt lige efter, for så kan man ikke mærke den smerte der er indeni, men når der er gået lidt tid er den der igen. Er det mon også sådan du har det?
Du starter brevet med at fortælle om den mobning du har været ude for, og ud fra det du fortæller giver det god mening at du må have en smerte indeni på grund af de oplevelser. Det lyder bestemt ikke rart. De lyder ikke til at det var en god klasse du kom i. Hvor er det godt at du har skiftet skole og har fået det bedre. Men du har det alligevel stadigvæk svært indimellem selvom mobningen heldigvis er stoppet.
Jeg tænker at det måske er fordi at du ikke har fået hjælp til at bearbejde de følelser du havde/ har i forbindelse med mobningen..?? De kaldte dig grimme ting og du kom måske til at tro på det..?? Jeg tænker, at det vil være godt for dig at få hjælp til at få nogle andre tanker om dig selv. Du kan måske øve dig i at få øje på alt det smukke ved dig. Ingen mennesker er perfekte men alle har noget ved sig som er smukt...
(Jeg tænker ikke så meget på udseendet men lige så meget på alle de kvaliteter, som man kan have som menneske. Det kan være ting som at være en god søster, veninde, sød mod andre, god ved dyr, dejligt smil...osv.  Som en start kunne du måske prøve at skrive alt det ned du godt kan lide ved dig selv og have det liggende fremme så du kan se det hver dag..??
Jeg tænker på, hvor meget dine forældre ved om hvordan du har det..?? Har du fået tilbudt hjælp fra nogle voksne til at få bearbejdet dine følelser..? Hvis ikke tror jeg, det kunne være en god ide, at du snakker med nogen om det. Hvis du ikke kan snakke med dine forældre kan du også prøve at snakke med din lærer eller en anden voksen som kender dig godt. Du kan evt. vise dit brev og mit svar hvis det er for svært for dig at snakke om det. Jeg tror måske at din trang til at skære i dig selv vil kunne stoppe hvis du får hjælp til at bearbejde dine følelser og begynder at få nogle mere positive tanker om dig selv...?? Du er også meget velkommen til at benytte BørneChatten eller at ringe til BørneTelefonen på 116 111
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.