Brev
Skære
Hej.
Jeg er en pige på 12. Jeg er flyttet familie da jeg var 1 år, fordi min mor og far tog stoffer og drak. Jeg bor rigtig godt hvor jeg er. Bliver ikk mobbet eller noget som helst.
Men min aller bedste veninde er flyttet meget langt væk. Og hun vil ikk skrive med mig mere. Ved ik hvorfor. Jeg tænker rigtig tit på at skære i mig selv. Men jeg ved ikk hvor og hvordan? Jeg vil gerne prøve det en gang. Bare en. Ikk flere. Men vil gerne vide hvordan og hvor man gør det?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 årTak for dit brev, det er godt, du skriver til BørneBrevkassen og beder om råd. Det er nogle rigtig alvorlige tanker at have, som jeg ikke synes, du bør tumle med helt alene.Det lyder som om, din veninde har betydet meget for dig, og det at hun ikke mere vil skrive til dig, gør at du bliver ked af det og får tanker om at skære i dig selv, er det mon rigtigt tolket? Venskaber betyder rigtig meget så jeg kan godt forstå, du er ked af at din bedste veninde er flyttet langt væk, så I ikke mere kan være sammen, som I var før. Jeg bliver bekymret for dig, når du skriver, at du tænker på at skære i dig selv, for det betyder at du har det rigtig svært. Og det betyder også at du har brug for at der er voksne som støtter dig og hjælper dig.Jeg vil ikke rådgive dig i forhold til hvor og hvordan man skærer i sig selv, for jeg synes ikke, det er noget god løsning. Jeg tænker i stedet, at du skal fortælle, hvordan du har det til en voksen, som du har tillid til. En voksen som sammen med dig kan finde ud af hvad der skal ske, for at du igen kan få det godt med dig selv og ikke længere forfølges af tanken om at gøre skade på dig selv. Hvordan tænker du mon om det?Det er meget modigt af dig at skrive til BørneBrevkassen, og jeg håber, at du også kan finde det mod, der skal til for at du deler dine tanker med en voksen i din nærhed.Jeg håber, du har fået lidt ideer der kan hjælpe dig videre, ellers er du altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111, der sidder nogle dygtige rådgivere som meget gerne vil tale mere med dig.Mange kærlige hilsner til dig fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.