Brev
Skære i sig selv.
Hej jeg er en pige på 12 år. Jeg har et spørgesmål om at skære i sig selv. Jeg har gjordt det 1 gang med en saks, men uden der gik hul eller noget. Jeg tænkte at det ville få smerten inden i til at gå væk. Men jeg vil gerne vide om det er normalt at gøre det? Mine forældre har ikke rigtigt snakket med mig om det. Jeg vil gerne vide om jeg kan dø af det? Grunden til jeg skære i mig selv er fordi jeg ikke syntes jeg burde være her. Jeg vil gerne fllytte skole men jeg må ikke for mine forældre.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
I dit brev stiller du nogle soørgsmål om at skære i sig selv. Dem vil jeg først svare på.
Du spørger om det er normalt. Hvis du med normalt mener, at de fleste gør det, er svaret nej. Men der er nogen, der vælger at skære i sig selv, fordi de har det svært og oplever, at den indre smerte bliver mindre. Men de oplever samtidig, at smerten inden i ikke forsvinder, for deres problemer er der jo stadigvæk, så det er ikke nogen særlig god løsning.
Man dør ikke af at skære i sig selv, med mindre man skærer sin pulsåre over. Så kan man nemlig risikere at forbløde.
Når nogle vælger at skære i sig selv, er det altid fordi, de har det svært inden i, og fordi de ikke ved, hvad de ellers skal gøre. Tit handler det om problemer i familien. Du kan se mere om det på
www.selvskade.dk
Du skriver, at du ikke synes, at du burde være her. Det lyder ikke rart at have det sådan. Det er godt, at du får skrevet det i dit brev, for jeg tror, det bedste, du kan gøre er, at begynde at få tankerne ud – enten på skrift eller ved at tale med nogen. Mon det er skoleproblemer, der gør, at du har det sådan? Eller mon det er noget andet, der brænder på?
Som jeg skrev, er det bedste du kan gøre nok, at begynde at snakke med nogen om dine tanker og om, hvordan du har det. Det kan også tage lysten til at skære i dig selv væk. Måske kan du betro dig til dine forældre eller til andre i din familie? Måske har du en god lærer, du har tillid til?
Hvis det er svært at få startet, vil jeg foreslå, at du viser dit brev, hvor du meget kort og klart fortæller, hvorfor du har brug for at snakke med en voksen om dit liv. Så kan I snakke videre derfra.
Du skal vide, at du altid er velkommen til at ringe til en rådgiver på BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på BørneChatten.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.