Brev
skær i sig selv
min ven siger han var ude for en bil ulyke men jeg er hans bedste ven og han stoler på mig så han sagde han skær i sig selv de andre spørg hvorfor sårene bliver være dag for dag
hjælp mig og ham.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Tak for dit brev om, at du gerne vil hjælpe din ven, som skærer i sig selv. Jeg synes, det er dejligt, at du er så god en ven, der er bekymret for din bedste ven. Det er godt, at du har skrevet ind til os, for det at skære i sig selv er alvorligt, så det er ikke noget, man skal gå med selv.
Når jeg læser dit brev, lyder det som om, du er den eneste, din ven har fortalt det til..? Ved du, om det er noget, han har snakket med nogen voksne om..? Måske du kan foreslå ham, at I sammen finder en voksen, I kan snakke med om det? Det kan eventuelt være jeres klasselærer, hvis I går i samme klasse, eller måske en af jeres forældre. Jeg tænker, at det ikke er sikkert, at han er klar til at snakke med en voksen om det, men du kan jo fortælle ham, at du har skrevet ind til os, fordi du er bekymret, og at vi tænker, at det ville være godt for ham at snakke med en voksen om det. Det kan jo også være, at det giver ham mod på selv at skrive ind til os, måske du kan hjælpe ham med det, hvis han har lyst til det?
Jeg ved, at der er mange af dem, der er pårørende til nogen, som skærer i sig selv, som synes det er rigtig svært og ikke rigtig ved, hvad de skal stille op. Det vigtigste du kan gøre, er at være der for din ven, og lytte til ham, hvis han har brug for at snakke. Men samtidig tænker jeg, at du skal passe på dig selv, for det kan være svært at gå rundt med alle dine bekymringer alene. Så måske trænger du også til at snakke med en voksen om det..?
I er begge to altid velkomne til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller måske prøve UngeChatten, hvor der sidder søde rådgivere klar til at lytte til jer og forsøge at hjælpe jer videre. Det er gratis, og I behøver ikke fortælle, hvem I er.
De Bedste Hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.