Brev
Skær i mig selv
Kære BørneTelefonen
Jeg er en pige på 13, som skær i sig selv
Når jeg er sur eller trist skær jeg i mig slev for at få det bedere.
Mine venner siger de er bekymret for mig men kan ik stoppe med at gøre det.
Hilsen en pige på 13
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tak for dit brev. Hvor er det godt at du har haft overskud til at skrive til os, og at du lytter til dine venner. Det lyder til, at det er nogle omsorgsfulde venner, der tænker og bekymre sig for dig. Det ved jeg godt ikke helt hjælper dig, men måske kan det alligevel være rart at tænke på for dig, at der er nogle gode venner, der ser du ikke har det godt for tiden.
At cutte kan være en måde at få opmærksomheden væk fra de svære følelser eller oplevelser, man har i sit liv. Præcist som du selv så fint beskriver det. Men det løser ikke rigtig nogen problemer at skære i sig selv. Det giver måske lidt i et øjeblik, men løser ikke problemet. Tværtimod så kan man få en ny dårlig vane, der ødelægger ens krop og ikke hjælper en til at få det bedre.
Derfor er det en rigtig god ide at snakke med nogen om, hvordan man har det. Jeg ved fra andre unge, at bare det at sige til nogen, hvordan man har det, er første skridt til at få det bedre. Jeg ved godt, at tanken om at tage hul på sådan en snak kan være rigtig svær, men kan du mon komme i tanke om en god voksen, du kan fortælle, hvordan du har det? Måske kan dine venner også hjælpe dig her? Det vil være det første seje skridt for dig frem mod at få hjælp. Du kan bruge dit fine brev og svar til os som en støtte i samtalen.
Måske kan du også finde gode idéer til at få hjælp i vores tema om selvskade, du kan læse mere her: Selvskade
Hvis unge ikke har det godt, så er det de voksnes ansvar at hjælpe dem. Hvis du slet ikke kan finde nogen voksne at betro dig til, så håber jeg, at du vil ringe til os på BørneTelefonen 116 111, hvor vi sidder voksne klar til at snakke med dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen