Brev
Skåret i mig selv
Hej Børnetelefonen..
Inden jeg fortæller noget vil jeg hurtigt sige at jeg er en pige på 14, snart 15 år…..
Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal formulere det her rigtigt, men tror bare jeg spiringer til sagen..
En af mine gode/bedste veninder, og jeg er blevet uvenner, over en dreng, fordi jeg kommer sammen med ham. Jeg har prøvet og komme i snak med hende, men hun vil ikke. Vi skriver sådan set sammen og hun siger at hun ikke er vred men skuffet over det, og hun er over ham nu, men alligevel vil jeg gerne have snakket det ud med hende, men hun ignorer mig og går bare når jeg er i nærheden af hende! Det gør ondt at en der var ens bedste veninde er gået hen og hader en!
Hver nat græder jeg sådan set mig selv i søvn, og jeg har det bare så dårligt med det. Jeg er ked af det, og vred hver dag fordi hun ikke vil snakke med mig, så det går jo ud over andre, men jeg holder nu masken fint i skolen, men det er gået ud over en af mine veninder, men har sagt til hende at det er det andet der påvirker mig, men ellers går min vrede ud over mine forældre…
Nu kommer det værste så.. Lørdag den 15-06-2013 (altså idag) der ved klokken 18:30, kunne jeg ikke klare det mere! Jeg brød sammen, og var græde færdig, og der skete det dumme. Jeg kunne simpelthen ikke klarer det mere, jeg savner hende for meget! Så jeg hentede en hoppe kniv, tog bladet ud, og sad lidt og kiggede på det – beundrede det nærmest, jeg gjorde det…
Jeg er ikke stolt af det, og har forsøgt det før, men denne gang gjorde jeg det, da jeg var alene hjemme! Jeg skar i mig selv! Ved godt det forkert, men skal jeg være ærlig, kunne jeg godt fine på det igen! Jeg ved ikke hvorfor, men min vrede kom ud, og det gik ikke ud over andre, men kun mig! Så kunne jeg da bare lære at behandle mine veninder ordenlig!
Men det jeg endelig vil have svar på er: “Burde jeg sige det til min veninde eller mine forældre?” Jeg ved at mine forældre vil blive stik tosset på mig, så jeg tør bare ikke sige det!
Please hjælp mig! Inden jeg gør noget dumt!
KH M
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på næsten 15 år
Tak for dit brev hvor du fortæller, at du er blevet uvenner med din bedste veninde, og at du nu er kommet til at skære i dig.
Jeg vil starte med at fortælle, at jeg er rigtig glad for, at du har skrevet herind, for det at skære i sig selv, er bestemt noget man skal tage alvorligt, men det kan jeg også læse på dit brev, at du gør.
Jeg kan godt forstå, at du er rigtig ked af, at din veninde ikke vil tale med dig, fordi du er blevet kærester med en fyr, som hun var vild med. Nu ved jeg jo ikke, hvor lang tid det har stået på, men kan det tænkes, at hun bare skal have lidt tid til at sunde sig…? Jeg kan faktisk også godt forstå, at hun er blevet ked af, at du nu er kærester med en, som hun var vild med, så jeg tænker, at det er en rigtig træls situation for jer begge to.
Du fortæller i dit brev, at det føltes som om vreden kom ud, da du skar dig selv. Jeg ved, at mange som skærer i sig selv, har den følelse, da de ved at skære sig selv har noget, de selv kan styre, og på den måde, er det "kun" dem selv det går ud over. Jeg er glad for, at du godt ved, at det er forkert at skære i dig selv, og tænker at du måske kan finde noget hjælp på den side, der hedder www.lmsselvskade.dk . Du er selv inde på i dit brev, at du måske skal fortælle det til dine forældre, men at du er bange for, at de vil blive stik tossede. Jeg kan godt forstå, at det er svært at skulle fortælle dine forældre, men jeg tænker, at det måske kan være en hjælp for dig at vise dem det brev, du har sendt herind (og måske også mit svar). Jeg synes nemlig, det er et rigtig godt brev, du har skrevet, hvor du får fortalt, hvordan du har det, og hvilke tanker og følelser du sidder med. På
www.lmsselvskade.dk
er der også noget for forældre at læse, om hvad de kan gøre, hvis deres barn skærer i sig selv, så måske kan de også bruge siden.
Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart, hvis dine forældre bliver stik tossede på dig, men prøv at tænke på, at det jo netop bliver det, fordi de holder af dig, og derfor er bange for, at der skal ske dig noget. Hvis du har lyst, er du også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af de søde rådgivere, måske kan du der øve dig på, hvad du kan sige til dine forældre. De bedste hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.