Brev
selvskade
Hej. jeg har været igennem flere år med selvskade.
Jeg har været “clean” i et halvt år nu. Jeg har det bare sådan at jeg er ved at sprænge. Jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal komme ud med det der trykker.
Jeg føler heller ik jeg bare lige kan gå ud at fortælle min mor alt. Så jeg ville bare spørge om hvordan jeg letter trykket på andre måder?!
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig.
Du fortæller, at du har skadet dig selv gennem flere år, men at du har været “clean” et halvt år nu.
Jeg tænker, at det må have været et hårdt halvt år for dig at ændre på gamle mønstre og vaner.
Jeg får derfor lyst til at sige til dig, at du kan være super stolt af dig selv, at det er lykkes for dig at stoppe med at skade dig selv.
Du fortæller, at du er ved at sprænges, og at du ikke ved, hvordan du skal komme ud med det der trykker.
Når du skriver “det der trykker”, tænker jeg, at det måske handler om de svære følelser og situationer du før i tiden håndterede ved at skade dig selv – at du nu ikke helt ved, hvad du skal gøre med dem. Er det mon rigtigt forstået?
Jeg ved ikke, om du har fået hjælp til at stoppe med at skade dig selv. Men måske det kunne være en god idé at have én eller flere du kunne snakke med om de her ting.
Du føler ikke, at du kan fortælle din mor alt, men måske du kender en anden voksen, du har tillid til, som du ved vil være god til at lytte til dig, forstå dig og støtte dig, når det hele bliver lidt for svært.
Det kan måske være et andet familiemedlem, en god venindes mor eller måske din lærer eller en voksen fra dit fritidsliv (træner?). Jeg tænker nemlig, at det måske kunne være godt for dig, at du ikke gik rundt med følelsen af “at sprænges” helt alene.
Når man bærer rundt på svære tanker og følelser helt alene, kan de ofte vokse og blive større og mere uoverskuelige end de egentlig var fra starten. Det kan hjælpe at får sat ord på dem og dele dem med et andet menneske.
Nogle gange kan det også hjælpe blot at blive holdt om. Måske din mor kunne holde om dig, når du bliver frustreret og ked af det. Tror du, at det kunne være en mulighed?
En mulighed kunne også være, at du prøvede at gøre noget helt helt andet.
Du kunne måske overveje at begynde at gå til noget i din fritid (ikke at jeg ved, om du gør det i forvejen ?).
Men måske du kunne begynde at løbetræne (sammen med en veninde?), gå til sang, musik, dans (?), eller måske en form for holdsport, hvor du både får rørt dig og får et fællesskab med andre. Tror du, at det kunne være en mulighed?
Jeg tænker nemlig, at det er røre og bevæge sig, kan være en god måde at få lettet trykket på.
Måske du kender Foreningen mod spiseforstyrrelse og selvskade i forvejen? En mulighed kunne være, at du kontaktede dem.
Jeg tænker, at de har erfaring med, hvordan du kan lette trykket på andre måder end ved at skade dig selv.
Måske du kan komme i kontakt med andre unge, der er stoppet med at skade sig selv, og som har gode erfaringer med, hvordan de er kommet videre.
LMS har både personlig-, chat-, mail og telefonrådgivning. Du kan læse om dem her: Foreningen mod spiseforstyrrelse og selvskade
Du er også meget velkommen til at ringe på BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til os i chatten – vi vil gerne lytte til dig og hjælpe dig.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen