Brev

Selvskade og selvværd

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære J Tak for dit brev. Det er godt, at du skriver herind. Det lyder til, at du har en masse, som du går og tænker på. Du skriver, at du på det seneste har været nede i kulkælderen. Hvor lang tid har det mon været sådan? Jeg har talt med andre, som har følt sig frustreret og gjort skade på sig selv på tidspunkter, hvor de på nogle måder har det svært. Gad vide, om du kender til noget af det, eller om du har det helt anderledes? Gad vide, om du har talt med nogen om dine tanker om at have socialangst, og at du skader dig selv? Mange som har socialangst er bange for, hvad andre tænker og vil gerne præstere godt. Det kan være utrolig hårdt og kræve en masse energi. Hvis man er i sådan en situation, så er det vigtigt, at man taler med andre om, hvordan man har det, sådan så man kan få hjælp til, at det bliver anderledes. En mulighed er, at du taler med dine forældre om, hvordan du har det, og at du føler dig ensom. De vil kunne hjælpe dig med, hvad der kan gøres. Har du selv overvejet, hvordan du vil tale med dine forældre? For nogen kan det være en hjælp at tænke igennem, hvad man vil sige, så kan det i situationen være lettere at få sagt. Derudover er det som regel godt at have god tid, så I kan få talt ordentlig sammen om det. En anden mulighed er, at du taler med den lærer, som du er mest tryg ved om det hele, og om hvordan du har det i skolen. Hvilken lærer ville være bedst at tale med? Det er oftest en god ide at overveje, hvornår det er et godt tidspunkt at sige det til læreren på, så din lærer vil have tid til at kunne tale med dig. Hvornår tænker du kunne være et godt tidspunkt? Hvis du har svært ved at sige det mundtligt, er en mulighed også, at du skriver et brev, hvor du fortæller om det hele - eller viser det her brev til enten dine forældre eller din lærer. Så kan de se, hvordan du har det. Hvad tænker du om det? Ellers er en mulighed, at du taler med AKT-læreren på skolen. AKT-læreren på skolen hjælper med elevers og klassens trivsel. Hvis man på en eller anden måde har det svært i skolen, så kan man tale med AKT-læreren. Enten kan du selv henvende dig til AKT-læreren eller også skal du spørge din egen lærer om, hvordan du kan komme til at tale med AKT-læreren. Derudover kan du læse mere om at skade sig selv på denne her hjemmeside http://www.lmsselvskade.dk/ . Der står både noget om, hvorfor nogle gør det, og hvordan man kan få hjælp til at stoppe det. Der står også om, hvordan det er at være pårørende. En måde at tale med dine forældre om det på, kan derfor være at se på hjemmesiden sammen. Så kan I alle læse om det og ud fra det tale om, hvordan det er for dig. Hvordan lyder det for dig? Du skriver, at du er irriterende at være rundt ved. Hvad gør, at du tænker det? Det er ikke sikkert, at andre tænker sådan om dig. Det kan være hårdt at føle, at man er alene, når man har lyst til at være sammen med andre. Ensomheden kan nogle gange komme, når man har det svært og ikke rigtig kan overskue at være sammen med andre. Gad vide, om du kan genkende noget af det eller har det helt anderledes? En mulighed kan være, at du selv spørger en veninde eller flere om at lave noget sammen med dig. Så viser du, at du gerne vil være en del af gruppen og se andre. Hvem har du lyst til at spørge om I skal ses? En måde at spørge på er for eksempel at spørge personen i skolen eller en andet sted, hvor du ser personen. Du kan også skrive en SMS, så I kan aftale en dag. Jeg har talt med andre, som har været nervøse for, om de kan få tiden til at gå, når de er sammen med andre. Hvis du har det sådan, kan det måske være en hjælp for dig at tænke over, hvilke ting I kunne lave sammen inden, så du ikke pludselig i situationen ikke ved, hvad du skal foreslå at lave. For nogen kan det også være rart, at man er flere sammen, så snakken går på tværs af flere. Du kan overveje, hvordan du har det med det hele og hvilke ting der kan hjælpe dig i situationen. Jeg håber, at det her svar kan hjælpe dig med at finde frem til, hvad du vil gøre. Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det kan nogle gange være rart at tale med andre, som ikke kender til resten af ens liv. Du vil være anonym, når du ringer ind – dvs., at vi ikke ved, hvem du er, når du ringer. Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

LMS

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat