Brev
selvskade og badeferie
Hey
Jeg har lige pt rigtig meget om ørene og en af de ting der presser sig på er at jeg lige om lidt skal på ferie med min familie …
det lyder jo meget godt og dejligt, men problemet er at jeg for noget tid siden var selvskadende og det har ligesom efterladt noget forholdsviste slemme ar på min krop (lår).
Så det jeg sidder og stresser lidt over er hvordan jeg kan skjule dette eller skal jeg skjule dette. Det er noget der hele tiden flyver rundt i mit hoved og det er svært at tænke på andet…
Hvad skal jeg gøre?…
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år.
Mange tak for dit brev om ferien og bekymringerne for, at din familie skal se arrene på lårene. Jeg vil gerne hjælpe dig med råd om, hvad du kan gøre.
Det lyder til, at du er inde i en periode med lidt for meget om ørene, så måske du i virkeligheden trænger rigtigt meget til ferie?
Det bekymrer mig at høre, at du har skåret i dig selv. Jeg får lyst til vide mere om, hvad der har været årsag til, at du fik trang til at skære i dig selv?
Jeg bliver også interesseret i at vide, om det er noget du har gjort før og hvad du tænker om, at du er kommet til at skade dig selv?
Mit råd er at fortælle din tætteste familie om arrene hurtigst muligt og inden jeres ferie. Det er vigtigt at du får noget hjælp, så du fremadrettet kan undgå selvskade, hvis du bliver ked af det eller vred over noget. Så du skal både fortælle det for at få noget hjælp, men også for at kunne slappe af på ferien og kunne bade, uden at være nervøs for spørgsmål om dine ar.
Du må finde en stille og rolig måde at fortælle dine forældre, at du er kommet til at skære i dig selv - og at du er bekymret for ferien og for hvordan de vil reagere når de ser dine lår. Du kan evt. vise dem dit brev og mit svar, hvor jeg siger, at du er nødt til at tale med dem om det.
En måde kunne være at sige, at du har brug for at tale med dem om noget som er svært, men det er nødvendigt for, at du kan glæde dig til ferien.
Måske vil dine forældre blive forskrækkede over, at du har skadet dig selv. Så du må vise dem, at du er åben for hjælp i forhold til dette. Samtidigt kan du fortælle dem at du har tillid til at de vil hjælpe dig og ikke skælde dig ud. I kan måske sammen læse om selvskade på nettet, fx den hjemmeside der hedder www.lmsos.dk
Nu ved jeg ikke hvor dine ar sidder på lårene, men hvis muligt vil det være en god ide at dække dem med fx et par korte løbebukser eller cykelshorts når du er i solen, da ar ikke har godt af sol. Alternativt skal du i hvert fald huske at putte solcreme med høj faktor på.
Jeg håber du vil følge mit råd om at tale med dine forældre snarest muligt. Hvis du har brug for flere råd til hvordan du får det sagt til dem, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 166 111 og tale med en af de søde frivillige om hvordan du får det sagt. Jeg tror på at du kan få fortalt det, så du kan få hjælp og så du kan glæde dig til din familieferie, for det både trænger du til - og fortjener!
Mange hjertevarme hilsern fra BørneTelefonen.