Brev
Selvskade
Kære bb
jeg er begyndt at cutte i mig selv fordi min bedsteven er psykisksyg og har skizofreni og socialangst
og hun fortalte mig også at hun cuttede og hvad hun gjorde det med
hun har forsøgt selvmord tre gange og det gjorde mig sur og meget ked af det
og jeg overvejer at fortælle min mor at jeg cutter men jeg ikke hvordan jeg skal fortælle det til hende.
Kærlig hilsen S.❤️?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev ind til BørneBrevkassen, hvor er det godt du vælger at skrive herind til. Når jeg læser dit brev, bliver jeg rigtig glad for at læse, at du overvejer at betro dig til din mor. Jeg tænker, at du allerede i den overvejelse er et stykke på vej til at få hjælp. Det at cutte, kan nemlig være noget af en udfordring at komme ud af igen, især alene.
I dit brev fortæller du, hvorfor du selv mener du er begyndt på at cutte, nemlig fordi din veninde ikke har det så godt. Det får mig dog alligevel til at spekulere på, om der mon er andre ting som går dig på? Jeg kan udfra dit brev ikke vide noget om det, men vælger du at betro dig til din mor, kan hun måske støtte dig videre frem i at stoppe med at cutte.
Det at fortælle andre noget, som man er usikker på, hvordan de vil reagerer på, kan mange gange være en udfordring. Kan en måde, at fortælle din mor om hvordan du har det og cutting være, at du skriver et brev til hende? En anden måde kan være, at du viser hende dit brev herind til BørneBrevkassen.
Hvis du vælger at vise hende dette brev med mit svar, kan I måske sammen have glæde af en hjemmeside jeg vil anbefale dig. Det er en hjemmeside for en forening, der netop kan hjælpe og støtte børn og deres familier i forhold til eksempelvis cutting. Er det en ide for dig, at du enten selv eller måske sammen med din mor ser på siden – her:
http://www.lmsnyt.dk/
Det kan også være en mulighed for dig, at du taler med din skoles sundhedsplejerske om, at du er begyndt at cutte. Sundhedsplejersken kan så måske hjælpe dig med, at få talt med din mor, hvad tænker du om den ide? Taler du med sundhedsplejersken kan du måske ved samme lejlighed fortælle hende om, hvorfor du mener du begyndte på at cutte. Det kan være den måde, som du kan støtte din veninde på, ved at fortælle om hendes situation til sundhedsplejersken. Måske har du tænkt på, om du kan hjælpe din veninde, men jeg tænker, at hun selv står i en situation hvor hun skal have voksenhjælp, måske du kan anbefale hende  at kontakte BørneTelefonen?
Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og der tale med en rådgiver om, hvordan du har det, hvad tænker du om den mulighed?
Mange Kærlige hilsner
BørneTelefonen.