Brev
Selvskade
Jeg er en pige der går i 8 klasse.
Jeg har det meget svært med mig selv og føler mig ikke god nok. For 2 uger siden var jeg virkelig ked af det og havde det meget svært, så jeg spiste og drak ik i 2 dage.
Igår blev jeg uvenner med en veninde og jeg begyndte at lave selvskade, jeg tog en neglesaks og klippede i min arm 13 gange.
Jeg har fortalt det til 3 venner og jeg er mega bange for at de siger det videre til mine forældre.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Du fortæller, at du er megabange for, at dine tre venner fortæller til dine forældre, at du har lavet selvskade. Gad vide, hvordan du tænker, dine forældre vil reagere? Vil de mon skælde dig ud? Vil de mon blive bekymrede? Vil de mon tænke, deres datter har brug for hjælp?
Jeg ved det ikke. Jeg gætter bare – og jeg tænker på, om du mon har nogle ønsker til, hvordan dine forældre gerne må reagere, hvis de får at vide, hvordan det er for dig at være dig. Måske kan du tænker over, hvordan de plejer at reagerer?
Du kunne også være dig selv, som fortalte dine forældre, at du ikke har det godt og har brug for en god snak med dem? Måske kunne di skrive det i en besked eller brev til dine forældre, og fortælle, at du har noget at fortælle, som du synes er svært. At du gerne vil have at de lytter til dig og ikke skælder ud, da du har brug for deres hjælp.  Kunne det virke som en idé til at få det sagt og få hjælp?
Det kan også være, at du tænker på en anden voksen, som du kunne snakke med? Så kunne du måske bruge idéen med at skrive et brev eller en besked til den voksne, så I kan få snakket sammen og du kan få hjælp.
Jeg lægger mærke til, at du har fortalt til tre af dine venner, at du har lavet selvskade. Det er ret godt, at du kan fortælle om det. Derfor foreslår jeg, at du fortæller om det til en lærer, sundhedsplejerske eller en psykolog.
Mange børn og unge gør skader på sig selv. Nogle børn og unge får hjælp af en psykolog til at få det godt med sig selv – måske kunne det også være en god idé for dig. Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at du tænker om dig selv som god nok og at du får det godt med dig selv. Det kan en psykolog måske hjælpe dig med.
Din læge kan hjælpe dig med, hvordan du kommer i kontakt med en psykolog, der kan hjælpe dig. Dine forældre vil også kunne hjælpe dig, hvis du taler med dem om det.
Du har også ret til at tale med en socialrådgiver i den kommune, hvor du bor. Det er en ret, som du har. Socialrådgiveren kan måske også hjælpe dig med at komme i kontakt med en psykolog. Mulighederne kan være lidt forskellige.
Jeg ved godt, at du siger, at du er bange for, at dine venner fortæller til dine forældre, at du har lavet selvskade – og så foreslår jeg alligevel, at dine forældre eller nogle andre voksne får det at vide og at du får hjælp!? Det gør jeg fordi du har ret til at have det godt, få hjælp og føle dig god, som du er.
Du kan læse mere om selvskade og gode råd til ikke at skade sig selv Selvskade – gode råd  og du og dine forældre kan også få hjælp hos rådgivningen: selvskade og spiseforstyrrelser
Du behøver ikke gå alene med dine tanker. Du har vist mod til at fortælle det til dine venner. Du har vist mod til at fortælle om det til os.
Jeg håber, du bruger dit mod til at fortælle om det til nogle voksne, som kan være omkring dig og som kan støtte dig. Har du brug for os, er du også velkommen til at ringe eller skrive til os på 116111
Kærlig hilsen
Børnetelefonen