Selvskade

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Du fortæller, at du er megabange for, at dine tre venner fortæller til dine forældre, at du har lavet selvskade. Gad vide, hvordan du tænker, dine forældre vil reagere? Vil de mon skælde dig ud? Vil de mon blive bekymrede? Vil de mon tænke, deres datter har brug for hjælp?

Jeg ved det ikke. Jeg gætter bare – og jeg tænker på, om du mon har nogle ønsker til, hvordan dine forældre gerne må reagere, hvis de får at vide, hvordan det er for dig at være dig. Måske kan du tænker over, hvordan de plejer at reagerer?

Du kunne også være dig selv, som fortalte dine forældre, at du ikke har det godt og har brug for en god snak med dem? Måske kunne di skrive det i en besked eller brev til dine forældre, og fortælle, at du har noget at fortælle, som du synes er svært. At du gerne vil have at de lytter til dig og ikke skælder ud, da du har brug for deres hjælp.  Kunne det virke som en idé til at få det sagt og få hjælp?

Det kan også være, at du tænker på en anden voksen, som du kunne snakke med? Så kunne du måske bruge idéen med at skrive et brev eller en besked til den voksne, så I kan få snakket sammen og du kan få hjælp.

Jeg lægger mærke til, at du har fortalt til tre af dine venner, at du har lavet selvskade. Det er ret godt, at du kan fortælle om det. Derfor foreslår jeg, at du fortæller om det til en lærer, sundhedsplejerske eller en psykolog.

Mange børn og unge gør skader på sig selv. Nogle børn og unge får hjælp af en psykolog til at få det godt med sig selv – måske kunne det også være en god idé for dig. Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at du tænker om dig selv som god nok og at du får det godt med dig selv. Det kan en psykolog måske hjælpe dig med.

Din læge kan hjælpe dig med, hvordan du kommer i kontakt med en psykolog, der kan hjælpe dig. Dine forældre vil også kunne hjælpe dig, hvis du taler med dem om det.

Du har også ret til at tale med en socialrådgiver i den kommune, hvor du bor. Det er en ret, som du har. Socialrådgiveren kan måske også hjælpe dig med at komme i kontakt med en psykolog. Mulighederne kan være lidt forskellige.

Jeg ved godt, at du siger, at du er bange for, at dine venner fortæller til dine forældre, at du har lavet selvskade – og så foreslår jeg alligevel, at dine forældre eller nogle andre voksne får det at vide og at du får hjælp!? Det gør jeg fordi du har ret til at have det godt, få hjælp og føle dig god, som du er.

Du kan læse mere om selvskade og gode råd til ikke at skade sig selv Selvskade – gode råd  og du og dine forældre kan også få hjælp hos rådgivningen: selvskade og spiseforstyrrelser

Du behøver ikke gå alene med dine tanker. Du har vist mod til at fortælle det til dine venner. Du har vist mod til at fortælle om det til os.

Jeg håber, du bruger dit mod til at fortælle om det til nogle voksne, som kan være omkring dig og som kan støtte dig. Har du brug for os, er du også velkommen til at ringe eller skrive til os på 116111

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.