Brev
Selvskade
Kære brevkasse.
Jeg er en pige på 12 år, som har det virkelig hårdt. Jeg cutter, river hår af og har en gang imellem spiseforstyrrelse. Jeg cutter fordi: jeg så føler at, jeg har ALT under kontrol. For at straffe mig selv. Og for at mærke mig selv, for nogle gange følels det som om jeg er død, inden i. Cutting er blevet en del af mit liv, fordi jeg tit laver fejl og ikke føler mig god nok…
Jeg bliver tit uvenner med min mor og det gør mig så ked af det. Har ar og åbne sår hele vejen op ad min venstre arm og dybe rifter i benene. Så har jeg et andet problem, for jeg har MEGET tykt hår og kan tit blive træt af det, så derfor er jeg nu også begyndt at rive hår af på mit hoved!
Det er virkelig ikke sjovt og jeg for hverken hjælp fra venner eller familie. Det gør det derfor endnu værre fordi jeg så føler at, jeg ikke er god nok. Har snart cuttet i 3 måneder og det bliver bare værre og værre! Græder tit mig selv i søvn, fordi min arm svier.
Har haft et selvmordsforsøg. Der tog jeg en masse piller. Men ingen opdagede det, og trode bare jeg havde mange mave smerter, fordi jeg hverken havde spist eller fået nok vand. Men nej, det var et selvmordsforsøg! og er bange for at, der kommer flere.. Når jeg for lyst til at cutte pleger jeg at gå en tur, for så for jeg det meget bedre… Håber at I kan hjælpe mig for jeg har virkelig ikke lyst til at være ked mere.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen. Det er bare så flot, at du har fået mod til at skrive til os. Det må være rigtigt svært for dig, når du føler dig alene med de følelser du har. Det at gå alene med, at føle sig tom og ked af det. Det kan være rigtigt svært at sætte ord på, og komme fri af.
Jeg vil gerne fortælle dig, at dit brev er en meget rammende beskrivelse af, hvordan flere børn og unge på din alder nogen gange kan opleve hverdagen.
Det må have været rigtigt hårdt for dig, at råbe så højt om hjælp, at du spiste piller for at gøre selvmord, også var det som om, ingen rigtigt hørte dig. Jeg tænker, du virkelig kunne have haft brug for nogen der holdt om dig, trøstede dig og var der for dig dengang. Jeg tænker, du måske også kunne savne det nu.
Kunne du tale med din mor om, hvordan du har det? Jeg gætter på, det vil kræve meget af dig, men var det mon en mulighed selv om, du skriver I bliver uvenner..? Måske spekulerer du over, hvad hun vil sige til dine sår og ar på armene, kan det måske gøre det udfordrende for dig, at tale med din mor.
Det kan nogle gange være rigtigt svært at tage hul på at få hjælp, i dit brev fortæller du selv hvordan du nogle gange går en tur og får det bedre. Måske kunne du inviterer din mor, eller eventuelt en helt anden voksen med på en tur. Nogen gange er det lettere at tale sammen imens man går, kunne det være en indgangsvinkel for dig ..?
Eller måske kunne du vise din mor, dit brev herind til BørneBrevkassen. Det kan nogle gange være lettere at tage hul på, at fortælle noget svært, hvis det er skrevet ned. Var det en mulighed. tænker du.
Det kan også være din mor kan læse mit svar til dig, og selv bruge Børns Vilkår. Din mor kan lige som dig søge rådgivning ved Børns Vilkår, hvis hun har brug for det, kan hun anonymt ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57. Der rådgiver vi voksne i, hvordan de bedst støtter deres børn.
Kender du den forening, der hedder LMS? Det er en forening, der kan give støtte, rådgivning og kan hjælpe dig med flere informationer i forhold til, hvordan du kan få hjælp til at komme ud ad at cutte og få det bedre indeni.
Du kan besøge foreningen på
www.selvskade.dk
, på den side har du også mulighed for at chatte med en rådgiver eller du kan tale anonymt med en rådgiver ved at ringe til 70 10 18 18.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.