Selvskade

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen. Det er bare så flot, at du har fået mod til at skrive til os. Det må være rigtigt svært for dig, når du føler dig alene med de følelser du har. Det at gå alene med, at føle sig tom og ked af det. Det kan være rigtigt svært at sætte ord på, og komme fri af.

Jeg vil gerne fortælle dig, at dit brev er en meget rammende beskrivelse af, hvordan flere børn og unge på din alder nogen gange kan opleve hverdagen.

Det må have været rigtigt hårdt for dig, at råbe så højt om hjælp, at du spiste piller for at gøre selvmord, også var det som om, ingen rigtigt hørte dig. Jeg tænker, du virkelig kunne have haft brug for nogen der holdt om dig, trøstede dig og var der for dig dengang. Jeg tænker, du måske også kunne savne det nu.

Kunne du tale med din mor om, hvordan du har det? Jeg gætter på, det vil kræve meget af dig, men var det mon en mulighed selv om, du skriver I bliver uvenner..? Måske spekulerer du over, hvad hun vil sige til dine sår og ar på armene, kan det måske gøre det udfordrende for dig, at tale med din mor.

Det kan nogle gange være rigtigt svært at tage hul på at få hjælp, i dit brev fortæller du selv hvordan du nogle gange går en tur og får det bedre. Måske kunne du inviterer din mor, eller eventuelt en helt anden voksen med på en tur. Nogen gange er det lettere at tale sammen imens man går, kunne det være en indgangsvinkel for dig ..?

Eller måske kunne du vise din mor, dit brev herind til BørneBrevkassen. Det kan nogle gange være lettere at tage hul på, at fortælle noget svært, hvis det er skrevet ned. Var det en mulighed. tænker du.
Det kan også være din mor kan læse mit svar til dig, og selv bruge Børns Vilkår. Din mor kan lige som dig søge rådgivning ved Børns Vilkår, hvis hun har brug for det, kan hun anonymt ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57. Der rådgiver vi voksne i, hvordan de bedst støtter deres børn.

Kender du den forening, der hedder LMS? Det er en forening, der kan give støtte, rådgivning og kan hjælpe dig med flere informationer i forhold til, hvordan du kan få hjælp til at komme ud ad at cutte og få det bedre indeni.

Du kan besøge foreningen på

www.selvskade.dk

, på den side har du også mulighed for at chatte med en rådgiver eller du kan tale anonymt med en rådgiver ved at ringe til 70 10 18 18.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen.

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.