Brev
Selvskade?
hey.
Jeg har en ven der sulter sig selv. hun gør det ikke fordi hun synes hun er tyk, men på grund af selvskadelige tanker. hun siger blandt andet “Jeg fortjener ikke at have det godt”.
Er det en spiseforstyrrelse eller en måde at gøre selvskade?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år
Mange tak for dit brev. Det er svært for mig at sige om det er selvskade eller en spiseforstyrrelse. Måske er det begge dele? Og ingen af de to ting, er noget hun eller du skal gå med alene. Jeg synes, at det lyder alvorligt og derfor skal der hjælp til hende. Så et stort skuldreklap til dig.Du er sådan en god ven der reagerer på, at din ven gør og siger ting, som er ikke er gode for hende.
Jeg synes det er ret vigtigt, at du snakker med en voksen. Det er stort ansvar for dig at stå med. Det er vigtigt for dig at vide, at der er nogen til at hjælpe hende.
En voksen vil også kunne hjælpe med, at din ven har mulighed for at få et mere sundt og positivt syn på sig selv. En voksen kunne være din vens forældre, en lærer, eller måske dine forældre eller en voksen, som du ved vil hjælpe hende. Hvis det er svært at sige, så vis dit brev og mit svar til den voksne. Nogen gange er det lidt nemmere at skrive det i en sms til den voksne - måske din mor?
Det kan også være, at du og din ven sammen kan tale med en voksen .Hvis hun har det svært med det, kan du foreslå hende, at du går med når hun skal tale med en voksen.
Jeg håber din ven får den hjælp hun har brug for, så hun ikke får det værre. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til os på 116111
Kærlig hilsen BørneTelefonen