Brev
selvskade
Hej Børnetelefonen.
Jeg har i lang tid haft dette problem, nemlig at jeg gør selvskade.
Det startede for lang tid siden,
jeg var startet på en slankekur fordi jeg overhovedet ikke var tilfreds med min krop,
i starten skar jeg bare ned på hvor meget jeg spiste, men det endte med at jeg slet ikke spiste noget i flere dage i træk ( gør jeg stadig )
Jeg føler ikke rigtig jeg kan snakke med nogen om det.
Men jeg har denne bedsteven M
han kan altid se på mig at der er noget jeg går og tænker på, men som alle piger jo gør siger jeg altid at det hele er fint,
grunden til at jeg ikke føler jeg kan tale med nogen er fordi jeg er bange for de ikke forstår mig eller sladre til andre selvom jeg måske siger de ikke må sige det.
i en lang periode havde min spiseforstyrelse taget over, min mor blev bekymret og tog mig med til lægen.
Lægen forstod ikke rigtig hvad min mor sagde og havde bare sagt til mig at jeg bare skulle tage på.
Jeg fik det værre og værre og nu er det endt med at jeg cutter.
jeg har store ar ved min skulder og ned af mine ben.
Jeg prøver altid at skjule dem
og når vi har idræt pjækker jeg altid fordi jeg er bange for at mine veninder skal se jeg cutter.
Jeg håber i kan give mig nogle råd;)
Hilsen en anonym 13 årig!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit meget ærlige brev.
Jeg sidder og tænker på, at det er rigtig godt, at du kan få sat ord på spiseforstyrrelsen, det at cutte og din angst for at dele dine problemer med dine venner/veninder.
Jeg vil starte med at sige, at jeg bliver bekymret for dine spisevaner og din cutting. Det er ikke nogle ting, man skal gå med selv. Det er simpelthen for hårdt, og det det er sygdomme, som kan udvikle sig hurtigt og blive livstruende.
Jeg kan læse, at din mor har været bekymret, så hun har jo set, at du f.eks. er stoppet med at spise og har tabt dig. Er I stoppet med at tale om spiseforstyrrelsen, eller måske din mor holder øje med dig og nogle gange spørger ind til, hvordan du har det? Måske du så bare siger, at det går OK, ligesom du siger til din bedsteven M, selvom det jo ikke er sandheden? I hvert fald tror jeg, det er vigtigt for dig, at du prøver at finde en voksen, du kan åbne dig op for, eftersom du har brug for en voksens hjælp til at få hjælp. Hvem mon det kunne være? Din mor, far, andre i familien eller måske en sød lærer på skolen?
Det er også fint, at dele dine problemer med unge på din egen alder f.eks. M eller nogle veninder, da det for det meste er godt at være åben omkring de problemer, man har. Men husk, at du jo ikke behøver at fortælle alle detaljer i starten, men tænk over hvad du vil sige f.eks.: ”Jeg har det lidt svært med mad for tiden” eller ”Nogle gange har jeg det så psykisk skidt, at jeg påfører mig selv smerte for at få et lille pusterum”. Så får du ikke sagt for meget, og så kan du se deres reaktion, og om de er til at stole på, men jeg tænker som udgangspunkt at man skal prøve at have tillid til sine venner/veninder.
Jeg tænker også, at det er rigtig ærgerligt, at din egen læge har slået spiseforstyrrelsen hen med, at du bare skal spise noget. Alle, som kender til spiseforstyrrelser ved, at det lige præcist er det, man ikke ”bare” kan. Det er en kompleks sygdom, som man skal have professionel hjælp til og gerne i ordentlig tid. Hvis du nu får talt med din mor om det hele igen, og hvis hun er i tvivl om, hvad hun skal gøre, så kan hun ringe gratis ind til Forældretelefonen på 35555557 og f.eks. tale om, om I evt. skal tage til en anden læge.
Derudover kan hun/I se mere om selvskade og spiseforstyrrelser her: http://lmsos.dk/. Det er også muligt at få gratis professionel hjælp igennem Landsforeningen for Spiseforstyrrelser og Selvskade.
Jeg håber, du finder modet til at åbne op for dine problemer og dermed få hjælp til at få det bedre.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen