Brev
Selvskade
Hejsa, her for nyligt var der en af mine veninder der opdaget mine cuts på mine lår hvor hun så spurgte hvad det var, og jeg vidste ikke hvad jeg skulle scare og så spurgte hun om jeg cuttet og jeg nikked bare, men nu er jeg rigtig bange for at hun siger det videre til folk. Hvad skal jeg gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. En fra BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Vi håber, at du alligevel vil kunne bruge svaret. Dit svar kommer her:
Kære du
Hvor er jeg glad for at du har skrevet her ind og bedt om hjælp. Du blev bange for at din veninde ville sige det til andre …… og så skriver du her. Det er sejt.
Det må være rigtig svært, at man ikke kan snakke med nogen om at man cutter.
Og få snakket om hvad det er der gør så ondt, at du er nødt til at skære dig.
Jeg er helt sikker på, at der er noget der er rigtig svært for dig?
Og det har du så ikke kunnet dele med nogen indtil nu?
Tror du din veninde blev bekymret for dig da hun så dine cut på benene?
Måske kunne du spørge hende om hun blev bekymret?
Du kan jo også snakke med hende om, at du blev bange for om hun ville sige det til andre.
Jeg tænker også at du har brug for at snakke om det.
Og det vil jo også være bedre at det er dig der fortæller det til andre.
Så bestemmer du jo selv hvem der skal vide det.
Og jeg vil også opfordre dig til at gøre det.
Du har brug for at der er en voksen der lytter til dig og hjælper dig.
Kunne det være dine forældre, en lærer, en af pædagogerne i SFO, eller en tante?
Under alle omstændigheder synes jeg du også skal tale med din læge om det.
Lægens navn, adresse og telefonnummer står på dit gule sygesikringskort.
Der findes også en forening du kan ringe til som hedder foreningen Spiseforstyrrelser og selvskade.
Klik her for at komme ind på deres side hvor du kan finde telefonnummeret og læse lidt om det.
Selvskade er noget man skal tage alvorligt og det er noget man skal have hjælp til at komme ud af igen.
Og du har også ret til at få hjælp til at have det godt.
Du har vist mod og styrke i at skrive her og det er et stort skridt på vejen til at du får det bedre.
Og jeg tænker at det også kræver en enorm styrke at gå med det her helt selv.
Det mod og den styrke er vigtige drivkræfter som du skal være stolt af.
Jeg håber, du vil være stærk og modig lidt endnu og bruge det til at finde en voksen du kan dele det med.
Og kontakte din læge og Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade, så du kan få yderligere hjælp.
Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111 – Der er voksne rådgivere, du kan tale med hele døgnet.
Jeg tror på at du kan og ønsker dig det bedste
Kærlige hilsner BørneTelefonen