Brev
selvskade
hej bb…
jeg er en pige på 14 år…
jeg gøre skade på mig selv men det er ikke fordi at har lavt selvvære, bliver mobbet eller sådan
det “almindelig” eller self er det alvorligt men som sagt det er ikke mit problem…
jeg gøre skade på mig selv pga blodet.. og jeg ved ikke hvorfor?!
så vil i ikke plz hjælpe mig for jeg vil ikke blive ved med det her!!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
At bede om hjælp, når man kan mærke, at man ikke selv kan klare et problem, er sejt – og jo, jeg vil gerne prøve at hjælpe dig videre.
I dit brev fortæller du, at du skader dig selv ”pga. blodet”, men du fortæller også, at du ikke rigtig helt ved hvorfor.
Som du skriver, skyldes selvskade ofte, at man fx har lavt selvværd eller bliver mobbet. Men man kan faktisk også skade sig selv uden at vide hvorfor - det er faktisk også meget almindeligt.
Når man erkender, at man har et problem, som man ikke selv kan løse, skal man have hjælp. I dit brev nævner du ikke, om du har fortalt andre det?
Hvis ikke, så skal du overveje, hvem du har lyst til at fortælle det til. Måske dine forældre? Eller en veninde, der kan hjælpe dig med at sige det til nogle voksne? Eller måske en lærer eller pædagog?
Det vigtigste er, at du får det fortalt til en voksen, som kan hjælpe dig. Både med at finde ud af, hvorfor du gør det. Men også sørge for at du får noget hjælp til at stoppe med at selvskade.
Det kunne fx være nogle samtaler hos en psykolog. Faktisk har alle skoler tilknyttet en skolepsykolog. Det kunne måske være en god mulighed for dig?
Hvis det er lidt svært at få det sagt, kan du altid overveje at vise dit brev og mit svar. Det kan være en god "indledningen" til en samtale? Jeg kan i hvert fald sagtens forstå, hvorfor du gerne vil stoppe med at selvskade.
Tilslut vil jeg anbefale dig at se lidt nærmere hjemmesiden http://www.lmsselvskade.dk/.
Her kan du læse om, hvordan man kan få hjælp. Og du kan læse forskellige historier fra personer, der også har skadet sig selv. På den måde vil du opdage, at der findes mange forskellige grunde. Det behøver ikke handle om hverken lavt selvværd eller mobning.
De allerbedste hilsner
BørneTelefonen