Brev
selvskade
Hej
jeg er en pige på 14 år som i dag er begyndt og skære i mig selv fordi jeg har nogle problemer
når jeg skære i mig selv får det mig til at føle mig bedre
jeg håber i kan hjælpe mig så jeg ikke skære i mig selv
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år!
Tak for dit brev. Det er godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp til at holde op med at skære i dig selv.
Når man begynder at skære i sig selv, er det mange gange fordi, der er nogle problematikker i ens liv, som man har svært ved at løse. Der er mange, der ligesom du oplever, at de kommer til at føle sig bedre tilpas, når de skærer i sig selv. Det kan forklares ved, at man oplever en smerte indeni, som man kan have svært ved at beskrive. Måske ved man heller ikke, hvad smerten kommer af – altså hvad det er, der gør ondt. Smerten indeni kan flyttes til en smerte udenpå, når man skærer i sig selv. Når man har skåret sig, forsvinder smerten indeni måske for en stund, sådan som du oplever det, og man ved også, hvorfor det gør ondt. Mange ved ikke, hvorfor det gør ondt indeni, men har brug for at give sig selv en smerte, som de ved, hvor kommer fra og kan forstå. Jeg håber, at det giver mening for dig?
Den bedste måde at holde op med at skære i sig selv på, er ved at få noget hjælp fra en professionel til at få snakket om de problematikker, der er i ens liv. Det kan fx være en psykolog eller en terapeut. Måske kan du starte med at tale med sundhedsplejersken på din skole, eller med en af dine lærere. De kan nemlig sørge for, at der bliver sat hjælp i gang til dig. Du kan også tale med din læge, for lægen kan også sørge for, at du får hjælp.
Jeg tænker på, om dine forældre mon ved, at du har skåret i dig selv? Hvis du har mod på det, kunne det måske være meget godt, hvis du fortalte dem om det. Du kan evt. vise dem det brev, du har skrevet til brevkassen, og mit svar til dig. Det kan måske gøre det lidt lettere, at få det sagt. Hvis du siger det til dine forældre (hvis du ikke allerede har gjort det), kan de måske også hjælpe dig med at ringe til lægen, og gå med dig derop og få snakket om det. Jeg tænker, at det vil være rarest for dig, at have en voksen med. Det kan også være, at der er en anden voksen, fx en moster, tante eller en sød lærer, som du har mere lyst til at fortælle det til. Så kan de måske hjælpe dig med at sige det til dine forældre.
Det kan også være, du kan starte med at kontakte Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade (LMS). Der sidder professionelle, som ved meget mere om det at skære i sig selv. Du kan gå ind på deres hjemmeside på www.selvskade.dk, eller du kan ringe anonymt til dem på tlf. 70 10 18 18, mandag – torsdag kl. 18-20. Der er også mulighed for at få rådgivning på deres chat eller på mail. Det kan du læse mere om på deres hjemmeside.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du snart får den hjælp du har brug for, så du får det godt igen.
Mange knus og kærlige hilsner
BørneTelefonen