Selvskade

Hej!

Jeg er en pige på 13 år,

jeg har et stort problem med cutting.

Jeg har cuttet i lang tid nu, og det er fordi at jeg bliver heletiden holdt udenfor i skolen og i familien.

Jeg tror det er fordi jeg er meget “drenget” i det. Altså spiller video-spil og fodbold også deres humor.

Men i familien ved jeg ikke hvorfor, vi er seks i familien men mine storebrødre er flyttet ud.

Mine forældre bliver meget tit stresset og skælder mig ud for alt jeg gør.

Jeg har fortalt dem det, men de lytter ikke til mig,

jeg gør alt jeg kan for at hjælpe dem.

Min søster er den eneste der er der for mig, men hun forstår ikke mit problem med cutting,

hun ved det ikke men nogle gange komme vi på det emne og hun siger: Jeg kan ikke forstå at folk skader dem selv, de gør det kun for opmærksomhed.

Jeg føler mig helt usynlig, ingen ved jeg gør det og jeg vil ikke fortælle mine forældre om det, det vil bare give dem mere stres end de allerede har.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.Tak for dit brev og tak for at dele dine modige tanker med BørneTelefonen.Hvor er det godt, du skriver herind, for jeg kan godt forstå, at det må være rigtig svært, at du går alene med dine problemer. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig et svar, du kan bruge.Du skriver, at grunden til, at du cutter dig selv er, fordi du bliver holdt udenfor i skolen og i din familie. I forhold til skolen skriver du, at du tror, det kan være fordi, du er dig ’drenget’ i det og spiller fodbold og lign. Du skriver også, at dine forældre ofte er stressede og skælder dig ud for alt, hvad du gør. Det lyder rigtig svært at føle sig udenfor både i skolen og derhjemme? Hvor er det dog godt og vigtigt, at du har din søster, som er der for dig. Og så vil jeg sige til dig, at det er rigtig flot og vigtigt, at du i en alder af 13 år faktisk kender dig selv ret godt. Du er teenager, og det er en tid, som for de fleste unge også handler om at finde ud af, hvem man er, hvilke interesser, man har, hvad man synes er sjovt, hvad der betyder noget for en, osv. Og det har du ret godt styr på. Og det er sejt, synes jeg. Jeg ved fra andre unge, jeg har haft kontakt med, at trangen til at cutte kan handle om, at der er nogle følelser indeni, som det kan være svært at mærke og sætte ord på. Tankerne eller følelserne kan opleves så svære, forvirrende eller uklare, så man ikke finde ud af dem. For nogle bliver cutting i en periode en måde at mærke sig selv på, det bliver en måde at håndtere nogle vanskelige følelser på. Man kan også sige, at det bliver en fysisk måde at mærke en smerte, som egentlig er psykisk (altså som handler om, hvordan man har det indeni). Måske kan du genkende nogle af de grunde, jeg skriver her. Du beskriver selv, at du føler dig helt usynlig. Måske føler du dig mindre usynlig (i hvert fald for dig selv), når du cutter? Måske føler du, at de følelser, det skaber i dig at være udenfor i skolen og ikke at blive lyttet af dine forældre, er rigtig svære at håndtere . Måske ved du heller ikke, hvad du skal stille op med dine følelser?Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at din familie betyder meget for dig. Jeg får også indtryk af, at det er vigtigt for dig, at man i sin familie passer på hinanden, hjælper hinanden og er der for hinanden. Sådan som du forsøger at være overfor dine forældre. Måske tænker dine forældre det samme, men fordi de er stressede, er de ikke opmærksomme på, at du har brug for dem. Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du bliver synlig for andre. Det er rigtig vigtigt, at du får noget hjælp til at få sat ord på dine følelser og tanker. Det er rigtig vigtigt, at du får hjælp til at komme indenfor i fællesskabet i din familie og i skolen. Du har selv nævnt, at din søster er der for dig. Du nævner, at hun ikke forstår dit problem om cutting. Jeg tænker på, om det mon kan være, at hun ikke forstår det, fordi hun ikke rigtig kender til cutting. Mon du kan snakke med hende om, at du tænker, det handler om noget andet end blot opmærksomhed, hvis I kommer ind på det? Kunne din søster mon være et muligt sted at starte med at blive synlig? Du kunne også starte med at vise hende dette brev, hvis det er svært at komme i gang med snakken? Jeg tænker, at snakken med din søster måske kunne være et springbræt til at få talt med dine forældre og/eller med nogle andre voksne. I forhold til skolen, tænker jeg på, om der mon er en lærer, du vil kunne tale med. Det kan også være, der er en pædagog eller en AKT-vejleder, som du kan henvende dig til. Eller måske en kammerat i skolen, som du kan åbne dig lidt for? Jeg tænker, det vil være en god ide at få sat ord på, at føler dig udenfor og måske også om cutting’en.Kender du www.spiseforstyrrelser.dk? Her kan du også få mere information om, hvad selvskade kan handle om og andre gode informationer om at have det svært. Husk, at du altid er velkommen til at skrive ind igen, du kan også ringe eller skrive direkte til BørneTelefonen på 116 111, hvor du helt anonymt kan tale med en rådgiver og på den måde prøve at sætte ord på overfor en, der lytter, kender til cutting og gerne vil hjælpe dig. Jeg håber virkelig, at dette svar har givet dig det mod, der skal til for at blive synlig, så der er plads til at være dig – lige som du er! Kærlig hilsenBørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.