Brev
Selvskade
Hej jeg er pige på 14 år.
Vores hus er blevet sat til salg for nylig og mine forældre er meget tit sure på mig uden at jeg gør noget. Og uanset hvor jeg går,ser jeg muligheder for at skade mig selv fx falde ned af en trappe eller noget andet.
Om aftenen når jeg sidder på mit værelse tager jeg mine høretelefoner rundt om halsen og hiver til. Nogen gange ønsker jeg bare at dø, jeg har snakket med en pige fra min klasse, der osse har selvmordstanker. Jeg stoler meget at hun ikke siger det til nogle.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du Hvor lyder det bare som om, du har det rigtig skidt... Jeg synes, det er rigtig godt, at du har skrevet her til BørneBrevkassen.
Du skriver, at jeres hus er blevet sat til salg... Ved du, hvorfor I skal flytte, og hvor I skal flytte hen? Jeg tænker, at du måske er nervøs for, hvad der skal ske...? Og samtidig bliver du rigtig ked af det, når dine forældre bliver sure, uden du ved hvorfor.
Nogle gange kan det være en god idé at prøve at snakke med sine forældre, når de er i godt humør... Hvordan tror du, dine forældre ville reagere, hvis du prøvede at snakke med dem om, at du bliver ked af det, når de bliver sure? Måske taler du bedre med din mor, end du gør med din far eller omvendt... Hvis det er sådan du har det, kan du måske snakke med den ene af dem, når den anden ikke er der... Hvordan ville det være for dig?
Jeg tænker på, at den skade du har lyst til at gøre på dig selv, viser hvor skidt du har det indeni... Er det rigtigt? Oplevelsen af at have lyst til selvskade kan være et tegn på, at der er noget, man er ked af... Jeg synes, det er rigtig fint, at du har snakket din klassekammerat om det, og måske hjalp det lidt at høre om hendes tanker, så du ikke føler dig helt alene?
Snakkede I mon om, om det kunne være rart at fortælle det til nogen, som kan hjælpe jer med at tackle de svære tanker på en anden måde? Måske har din veninde snakket med sine forældre om det eller med en lærer...
Hvad tænker du om det, hvis jeg foreslår dig at snakke med din lærer om det? Det kan være, du har en rigtig sød dansklærer, som du stoler på vil hjælpe dig med dine svære tanker... Det kunne måske også være en mulighed for dig at snakke med sundhedsplejersken på din skole, som du nok ikke kender så godt. Det kan være meget forskelligt, hvem man har lyst til at snakke med - for nogen skal det være en fremmed og for andre kan det være bedst med en de kender. Hvordan er det mon for dig?
Jeg får lyst til at spørge, om du kender BørneTelefonen (tlf. 116 111)? Det kunne måske være en mulighed for dig at tale med en af BørneTelefonens rådgivere... Det er helt gratis og anonymt at ringe... Jeg tænker, at det kunne være en måde for dig at snakke med en sød voksen, der ikke kender dig, og som kan spørge lidt mere ind til dine tanker og følelser.  Hvis du synes, det er nemmere at skrive det, så er du også altid velkommen til at skrive til UngeChatten.
Jeg håber, du finder ud af, hvad der ville virke bedst for dig. Mange hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.