Brev
Selvskade
Hej BB.
Jeg er en pige på tolv år, og jeg har et stort problem jeg står i. Jeg har to forældre der er skilt, og det var egentlig ikke et problem i starten, men nu er det blevet for meget for mig. Min mor drikker ikke bare lidt men meget! Ofte weekender, sjældent hverdage.
Jeg kan slet ikke have tankerne i mit hoved, og nu er jeg begyndt at cutte. Jeg har tit snakket med min far om at cutte (Da jeg ikke selv var begyndt). Han sagde at hvis han bare fandt ud af jeg begyndte skulle jeg til psykolog. Og jeg er så bange for nogle opdager det, jeg kan ikke sige det til nogen..
Jeg er normalt den indelukket pige, jeg går med alle problemerne i mit eget hoved.. Da jeg har svært ved at snakke om sådan nogle ting, især følelser. Jeg aner ikke hvad jeg gør, jeg skader mig selv og det er begyndt at blive oftere og oftere, jeg får det bedre af det, mine tanker og problemer går ud af mit hoved..
Men kan i ikke hjælpe mig, og prøve at svarer på mit spørgsmål? Hvordan stopper jeg, har i råd? Skal jeg bo fast hos min far?
Mvh. Den indelukket pige..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Det er rigtig godt, at du skriver og beder om hjælp til at stoppe din cutting. Det er nemlig tegn på, at du har en vilje til at stoppe, og det er en god begyndelse.
Du skriver, at du tit har snakket med din far om selvskade, inden du selv begyndte. Han har sagt, at han ville sende dig til psykolog, hvis du begyndte at skære i dig selv. Måske opfatter du det som en trussel, men jeg tænker, at nu hvor du selv har problemet, er det da en kæmpehjælp, hvis din far gerne vil hjælpe dig på den måde. Det er nemlig bl.a. ved at tale om det, og om de problemer, der ligger bag, at det kan lykkes at stoppe.
Når man vælger at skære i sig selv, er det nemlig ofte fordi der er nogle følelser, der er svære at bære. Tit er det problemer i familien, der kan være årsagen. Du nævner jo faktisk selv nogle problemer i forhold til din mor, og måske er det de problemer, der er svære at forholde sig til?
Jeg ved godt, at det er rigtig svært at få sagt, men nu er du startet på at få det ud ved at skrive til BørneBrevkassen. Så det næste kunne være, at du får fortalt det til en person, du har tillid til. Måske er det oplagt, at det skal være din far, du betror dig til? Du kunne jo lægge et brev i en kuvert til ham, så han kan læse det på forhånd. Så bliver det måske lidt nemmere at snakke om.
Hvis du og den voksne, du betror dig til, vil vide mere om cutting, kan I finde en masse oplysninger på
www.selvskade.dk
Her kan du læse om, hvordan man kan blive hjulpet, og hvad man kan gøre i stedet for at cutte, når livet brænder på.
Jeg ved ikke, om du skal bo hos din far, men hvis du har et ønske om det, vil jeg råde dig til at tale med ham om det. Hvis han synes, det er ok, er det ham, der skal snakke med din mor om det. Hvis de ikke kan blive enige, kan din far bede Statsforvaltningen om at hjælpe.
Hvis du har brug for det, skal du vide, at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på Børne/Ungechatten og tale med en rådgiver.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.