Brev
Selvskade
Hej.
Jeg er en trettenårig pige, som på mange områder har brug for hjælp. I vinteren (2011-2012) begyndte jeg at skære i mig selv, fordi jeg havde det rigtig svært derhjemme og i skolen. Min søster var lige blevet indlagt på hospitalet for anoreksi, så je følte ikke jeg kunne sige til mine forældre jeg havde det svært, da jeg ikke ville give dem flere ting at tænke på, derfor var kniven den eneste udvej..
Jeg kom så ud af problemet og fik hjælp af en psykolog og sådan. Men her efter sommerferien og frem til nu, er jeg begyndt at skære rigtig meget i mig selv igen. Jeg ved godt det er rigtig dumt, og derfor kunne jeg virkelig godt tænke mig at få råd om hvad jeg skal gøre.
Jeg har en veninde som jeg er rigtig tæt med og har snakket rigtig meget med, men hun ved ligeså lidt hvad jeg kan gøre som jeg selv ved.
Jeg ville blive rigtig glad hvis i svarede tilbage, da jeg er meget træt af at leve, og selvmord snart virker som den eneste udvej.
Tak på forhånd. Kh
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Mange tak for dit brev, jeg synes det er rigtigt flot du skriver hertil, for det får mig til at tænke, at du en pige, der rigtig gerne vil gøre noget for, at tingene kan blive anderledes…
Hvor er det dejligt, at du har sådan en god veninde, du kan snakke med, men jeg sidder her og tænker for mig selv, ”hvad mon der gjorde, at det blev bedre sidste gang?”, ”hvad skete der, siden du kom i kontakt med en psykolog?”. Jeg ved det ikke, men tænker at du nok har talt med nogle voksne om, hvordan du havde det..? Var det måske muligt for dig at gøre igen? Selvom man gerne vil holde op med at skære i sig selv, kan det godt være svært helt at lade være. Derfor er det rigtig godt med noget hjælp fra nogle voksne..
Hvis ikke de voksne, du talte med sidst, ikke virker som en mulighed for dig at tale med nu, tænker jeg om der måske er nogle andre voksne, som ville være gode? Hvad med dine forældre, bedsteforældre eller måske en lærer? Jeg kan godt forstå, at hverken du eller din veninde ved, hvad du skal gøre, det er nemlig noget, som nogle voksne skal hjælpe med!
Der findes noget, som hedder Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, det bliver forkortet LMS. LMS´s overordnede formål er at give støtte, rådgivning og informationer til personer, der er ramt af en spiseforstyrrelse eller er selvskadende. Du kan prøve at kigge på deres hjemmeside
http://www.selvskade.dk
- måske det kunne være en hjælp for dig? De har også en telefonrådgivning, man kan ringe til dem mandag til torsdag fra kl. 18 til 20 på Tlf.: 70 10 18 18, og udover det har de også en chatrådgivning og en mailrådgivning. Jeg tænker, at der måske står noget på den hjemmeside, som kan hjælpe dig…
Jeg håber rigtig meget, at du finder en voksen, som du vil tale med… Jeg bliver noget bekymret, når du skriver om selvmord, så jeg synes, det er rigtig vigtigt, at du finder en, du kan tale med. Hvis du har flere spørgsmål, eller hvis du gerne vil tale lidt om mine forslag, er du altid velkommen til at ringe på BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på BørneChatten. Begge steder sidder der voksne, der er klar til at give råd og vejledning, og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
Mange venlige hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.