Brev
Selvskade
Kære BørneBrevkassen…
jeg er 13 år, jeg har fantastiske veninder, det går godt i skolen og en god familie. Alt burde være perfekt, men det er det ikke. For 10 måneder siden begyndte jeg på at prøve og skære i mig selv. Det var små harmløse ar… 4 måneder efter jeg startede fortalte jeg min veninde om det, hun holder det hemmeligt, men kan ikke hjælpe mig.
Efter jeg fortalte hende det blev det mere… seriøst… det blev til to måske tre ar per gang, de er blevet dybere og dybere, større og større. Jeg er bange for at jeg en dag skære for dybt. Jeg vil ikke ende på hospitalet og være nødt til at sige at jeg skar for dybt.
Mine forældre ved intet, tror jeg er den perfekte datter men det er jeg ik. Jeg har altid set op til min søster, vil gerne være hende men det kan jeg aldrig blive… Til min konfirmation måtte jeg ikke have armbånd på, i starten af cutting gjorde jeg det på armen, jeg var så nervøs. Hvad nu hvis nogle så det? Arrene bliver gemt og smilet på facaden kommer frem. Jeg ville gerne kalde mig selv for clean, og når folk spørger ind til arrene kunne sige “jeg HAVDE en mørk periode som jeg er ovre” Det er bare ikke så nemt…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13.
Mange tak for dit brev.
Jeg tænker at det er en rigtig fint brev, du har skrevet. Jeg tror, der er en del, der har det ligesom dig - begynder at ridse lidt i sig selv, men har svært ved at stoppe igen..
Mange der begynder at skære i sig selv, gør det fordi, de har ondt inden i, af en eller anden årsag. Jeg kan ikke vide det, men når jeg læser dit brev får jeg fornemmelsen af, at det for dig måske kunne handle lidt om, at du måske ikke føler, at du er god nok, i forhold til din søster?
Du skriver, at du har fortalt det til en god veninde, men at hun ikke kan hjælpe dig og det er blevet værre siden da. Jeg tænker, at det er super, at du turde fortælle din veninde det. Men nogle gange kan være overvældende for en veninde at få at vide, og tit ved ens veninde heller ikke rigtig, hvad hun skal stille op med den viden... Det kan være, det er derfor, du føler at det ikke rigtig har hjulpet?
Du fortæller, at du er begyndt at skære dybere, og har sværere ved at skjule arrene, og er bange for hvis du skal på hospitalet. Jeg tror, jeg forstår din angst for at nogen skal opdage, hvad det er du gør ved dig selv. Jeg tænker dog, at det må være utrolig svært for dig, at skulle bære den hemmelighed som du har med din veninde - at du skær dig.
Du fortæller også, at dine forældre ikke ved, at du skær dig. Måske ønsker du ikke, at de skal vide det? Eller måske er du bange for hvordan de vil tage det? Du skriver dog, at du har en god familie..., så mon ikke de kan tåle at høre, at du har det svært? En af løsningsmulighederne i forhold til at stoppe med at skære sig er at få al den støtte, som man kan og finde andre ting, at gøre i stedet for at skære sig, når trangen viser sig.
Hvad du kan gøre er det kun dig der kan vide, men for at finde frem til andre handlemuligheder og få talt om det der evt. gør ondt inden, så du kan stoppe med at skære dig, kræver det nok, at du får talt med en voksen, der kan hjælpe dig videre.
Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, har åben anonym rådgivning, du kan se på deres hjemme side www.lmsnyt.dk hvornår. Måske kunne du starte der?
Du kan også opsøge sundhedsplejersken på din skole, eller din egen læge. Eller du kan ringe til BørneTelefonen på tel. 116 111, hvis du har brug for at tale med en voksen.
Håber mit svar har givet dig mod til at komme videre, så du med overbevisning kan sige, at det var en periode af dit liv.
Held og lykke.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.