Selvskade

Hej.
Jeg har ‘cuttet’ i 2 år nu og det bliver værre og værre,
jeg vil så gerne stoppe men jeg kan ikke.
Jeg elsker følelsen af kniven som skærer ind i min hud og derefter kan jeg ikke stoppe.
– Hvad skal jeg gøre? <3

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Tak for dit brev.

Hvor er det godt at du skriver til os og fortæller hvordan du har det. Det kræver mod at række ud efter hjælp.

Jeg er ked af at høre at du har det så skidt at du skader dig selv, og har gjort det længe. Det er dog rigtig godt at du selv er motiveret for at stoppe med at cutte. Det er et meget stort og vigtigt skridt på vej mod at få det bedre.

Jeg kan godt forstå at det ikke er nemt bare at stoppe, og jeg tænker at du har brug for hjælp til at ændre din adfærd så du ikke længere har behov for at cutte. Når mennesker har en adfærd der skader dem selv ved f.eks. at cutte, er det ofte et udtryk for at der er noget andet i personens liv der er svært. Cutting kan på den måde ses som en handling eller et forsvar der gør at man undgår at mærke det der er svært indeni. I stedet for at mærke de følelser der gør ondt mærker man en smerte der er fysisk, hvilket kan være nemmere at forholde sig til. Mon det er noget du kan genkende?

Du skriver at du ikke kan stoppe fordi du er blevet afhængig af at selvskade. Hvis man har cuttet sig tilstrækkelig mange gange, sker der nogle gange noget fysiologisk med kroppen der gør at man ikke kan mærke smerten, men i stedet mærker en rar fornemmelse i kroppen. Derfor kan det også være rigtigt svært at stoppe med at cutte sig, og det kræver at man får nogle redskaber som man kan bruge og sætte i stedet for cuttingen. Det kan være rigtigt farligt for kroppen at cutte og derfor er det også meget vigtigt at man får hjælp til at stoppe.

Jeg vil gerne give dig nogle redskaber som du selv kan bruge til at mindske selvskaden, men det er meget vigtigt at du får talt med en voksen omkring dine tanker og følelser, som vil kunne hjælpe og støtte dig i hverdagen. Mon du vil kunne snakke med dine forældre om det? Eller en lærer på skolen? Det vigtigste er at du finder en voksen som du føler dig tryg ved at betro dig til. Hvis det er svært at snakke om kan du måske vise dem dit brev til mig og mit svar, så I kan snakke ud fra det.

For nogle hjælper det at føre dagbog over cuttingen, hvor man skriver lidt om sine tanker og følelser op til cuttingen. På den måde kan man blive mere bevidst om hvad der trigger ens cutting og blive bedre til at være opmærksom på hvilke situationer man skal undgå. Det kan også være en hjælp for nogen at skrive små sedler med ord der kan virke motiverende for at undgå cuttingen, og hænge dem op på sit værelse. Hvad er fordelene ved at stoppe med at cutte? Hvilke ting synes jeg godt om ved mig selv? osv. Små ord der kan minde én om hvorfor det er vigtigt at stoppe.

Mon du kender Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser of Selvskade LMS? De yder bla. hjælp og rådgivning til personer der selvskader. Måske du vil kunne kigge på dette link:

http://lmsselvskade.dk/

 sammen med dine forældre eller en anden voksen?

Det er vigtigt at du ved, det er muligt at stoppe med at skære sig selv, men det kræver hjælp og støtte hvis man skal ændre sin adfærd, håber du føler dig klar til dette?

Du er altid velkommen til at ringe til os på 116111 og tale med en rådgiver på Børnetelefonen. Det er anonymt og gratis og vi vil meget gerne hjælpe dig.

De bedste hilsner

Børnetelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.