Brev
selvskade
hej jeg er en pige på 13 år og har virkelig brug for hjælp. jeg har tit gjort skade på mig selv og har tit været så ked af det at jeg har været på gransen til at tage piller.
jeg har også fortalt min veninde om det hun hjælper mig men ikke så meget men jeg ved at hun er der for mig. det sker næsten vær dag hvor jeg læber gradene ind på mit værelse og gør skaden større hvad skal jeg gør pliz hjælp mig!
hilsen pigen
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor er det godt at du skriver - jeg vil nemlig rigtig gerne prøve at hjælpe dig.
Du fortæller, at du tit gør skade på dig selv og tit er ked af det. Du fortæller også, at du har været på grænsen til at tage piller.
Jeg tænker på, hvorfor du mon er så ked af det..? Ved du selv hvorfor..? Er der sket noget særligt i dit liv, der gør, at du gør skade på dig selv, eller er følelsen mon bare pludselig opstået..?
Jeg ved, at mange piger har det som dig, og jeg ved, at det hjælper at få snakket om det... Ofte er det sådan, at børn eller unge gør skade på sig selv, fordi de har brug for at få en anden smerte væk. Måske er det sådan, du har det..?
Jeg vil gerne fortælle dig, at jeg synes, du er meget modig, når du fortæller det til BørneBrevkassen, og jeg tænker også, at du ønsker en forandring... Mon det er rigtigt forstået..?
Du skriver ikke noget om, hvordan dit forhold er til dine forældre, eller om de ved, at du gør skade på dig selv..? Men jeg tænker, at du skal finde en voksen, du har tillid til, som du kan fortælle om dine tanker og følselser. En voksen der kan støtte dig i at få det bedre, så du ikke har behov for at gøre skade på dig selv.
Det kan måske være din venindes mor (som du fortæller om i dit brev), en lærer på din skole, en voksen i din klub eller dine forældre..? Tror du, at du kan finde en voksen, som kan støtte dig..?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller at logge på UngeChatten, og tale med én af vores rådgivere der. Nogen gange kan det være en god idé at få vendt sine tanker og følelser med flere, inden man f.eks. skal fortælle sine forældre noget svært.
En mulighed kunne også være, at du kontakter Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade (LMS). Her kan du søge rådgivning både via telefon, mail og chat. Du kan læse mere om dem ved at klikke >>>her
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.