Brev
Selvskade
Hej
Jeg er en pige på 15 som for en måned siden cuttetede meget, jeg er nu stoppet og tror ikke jeg vil begynde igen.
Jeg er nu blevet vildt bekymret for sommer sæsonen. For jeg vil virkelig gerne af med mine ar men jeg føler det er umuligt. Mit lår er dækket til og jeg ville bare gerne have det væk nu. Jeg tænker over det dagligt og panikker ved tanken, havd gør jeg? Kun mine tætteste veninder har været klar over mit problem, jeg vil helst ikke ha’ at folk ser mine ar, jeg synes det er rv pinligt. Hvordan får jeg arene til at forsvinde?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15-årige
Hvor er det ærgerligt for dig, at arrene på dit lår får dig til at føle dig akavet og pinlig. Men jeg kan godt forstå at følelserne rammer dig.
Mange mennesker forstår nemlig ikke personer, der skader sig selv. Det kan derfor være svært at blive taget alvorligt.  Måske tænker nogle, at man ’bare kan tage sig sammen’ og at ’arrene er ens egen skyld’
Alle har gode grunde til at handle, som de nu gjorde engang. Men én ting er fælles for alle, der har cuttet: Perioder med selvskade efterlader ar, så alle kan se, at man har haft svære perioder. Derfor er det ikke så pinligt at have ar, når man tænker over det. Der er mange årsager til cutting – ingen cutter for sjov. Man kan ikke bare stoppe trangen, for så havde man nok gjort det!
Det er så godt, at dine tætteste veninder kender til dine tanker. For det kan føles virkeligt rart, at andre kan sætte sig ind i ens frustration. Måske kan de støtte dig i at tage kontakt til fagpersoner, der ved noget om ar – og hvad man kan gøre.
Jeg kommer i tanke om to muligheder.
1. Hvis du har en læge, som du tænker virker venlig og er god til at lytte, kan du bestille en tid. Når du bestiller tid, kan du sige, at du har brug for en samtale om din hud og nogle ar. Du kan tage en veninde med, når du besøger lægen – eller møde op alene. Lægen kan undersøge dine ar og fortælle dig lidt om din hud, og hvordan hud heler. Derudover kan læge fortælle, hvordan du kan behandle det beskadige område og fortælle dig, om der kan gøres mere. Nummeret til din læge står på dit gule sygesikringskort.
2. Hvis du gerne vil være anonym, så kan du ringe til LMS. De ved også rigtigt meget om ar efter selvskade og hvad man kan gøre. De er god at tale med, fordi de kender til problemet med at føle sig pinlig over ar. De véd, at man kan have brug for at tale om dét med ar og hvordan, de ændres med tiden.
Jeg tror, at du kan bruge disse muligheder. Hvis du ikke fik den hjælp, du havde regnet med, så må du endeligt kontakte os igen. Så finder vi andre muligheder, du kan prøve – så du får de svar, du behøver. Du har nemlig brug for svar på dine spørgsmål, så du ikke går og er nervøs over den sommer, der kommer.
Det er en kamp at komme af med trangen til selvskade. Ikke alle unge er så heldige, at de kan hjælpe sig selv. Det er stærkt gået, at du er kommet så langt.
Husk: Det er almindeligt at ’falde i’. Hvis dét skulle ske, må du ikke gå i panik, for trang til selvskade kan gå lidt frem og tilbage – men det kan lykkes at stoppe med cutting alligevel!
Kærlig hilsen BørneTelefonen.