Selvskade

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 15-årige

Hvor er det ærgerligt for dig, at arrene på dit lår får dig til at føle dig akavet og pinlig. Men jeg kan godt forstå at følelserne rammer dig.

Mange mennesker forstår nemlig ikke personer, der skader sig selv. Det kan derfor være svært at blive taget alvorligt.  Måske tænker nogle, at man ’bare kan tage sig sammen’ og at ’arrene er ens egen skyld’

Alle har gode grunde til at handle, som de nu gjorde engang. Men én ting er fælles for alle, der har cuttet: Perioder med selvskade efterlader ar, så alle kan se, at man har haft svære perioder. Derfor er det ikke så pinligt at have ar, når man tænker over det. Der er mange årsager til cutting – ingen cutter for sjov. Man kan ikke bare stoppe trangen, for så havde man nok gjort det!

Det er så godt, at dine tætteste veninder kender til dine tanker. For det kan føles virkeligt rart, at andre kan sætte sig ind i ens frustration. Måske kan de støtte dig i at tage kontakt til fagpersoner, der ved noget om ar – og hvad man kan gøre.

Jeg kommer i tanke om to muligheder.

  1. Hvis du har en læge, som du tænker virker venlig og er god til at lytte, kan du bestille en tid. Når du bestiller tid, kan du sige, at du har brug for en samtale om din hud og nogle ar. Du kan tage en veninde med, når du besøger lægen – eller møde op alene. Lægen kan undersøge dine ar og fortælle dig lidt om din hud, og hvordan hud heler. Derudover kan læge fortælle, hvordan du kan behandle det beskadige område og fortælle dig, om der kan gøres mere. Nummeret til din læge står på dit gule sygesikringskort.
  2. Hvis du gerne vil være anonym, så kan du ringe til LMS. De ved også rigtigt meget om ar efter selvskade og hvad man kan gøre. De er god at tale med, fordi de kender til problemet med at føle sig pinlig over ar. De véd, at man kan have brug for at tale om dét med ar og hvordan, de ændres med tiden.

Jeg tror, at du kan bruge disse muligheder. Hvis du ikke fik den hjælp, du havde regnet med, så må du endeligt kontakte os igen. Så finder vi andre muligheder, du kan prøve – så du får de svar, du behøver. Du har nemlig brug for svar på dine spørgsmål, så du ikke går og er nervøs over den sommer, der kommer.

Det er en kamp at komme af med trangen til selvskade. Ikke alle unge er så heldige, at de kan hjælpe sig selv. Det er stærkt gået, at du er kommet så langt.

Husk: Det er almindeligt at ’falde i’. Hvis dét skulle ske, må du ikke gå i panik, for trang til selvskade kan gå lidt frem og tilbage – men det kan lykkes at stoppe med cutting alligevel!

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.