Brev
Selvskade
Hej børnebrevkasse!
jeg er en pige på 16 år som skær i sig selv men det er ike ret tit, jeg sætter mig også nogle gange ud på toilettet efter jeg har spist og så kaster jeg op, fordi jeg har det dårligt med at jeg har spist det.
jeg går på efterkole, og mødte min bedste veninde der, og vi har været bff er siden den dag jeg startede. Jeg ved ike hvorfor jeg gør de ting, jeg gør det bare og det føles rigtig for mig, og vi er delt i familier på min skole og en dreng i min familie spurgte mig om jeg går ud og kaster op eftermaden( fordi jeg en overgang næsten ike spidste), og jeg skyndte mig bare og sige nej men jeg løj jo for ham og det har jeg det rigtig dårligt med, derfor vil jeg spørge jer, fordi jeg ike selv ved hvorfor jeg gør de ting, om der er en god måde og finde ud af det på??
Hilsen pigen der er ked af at lyve for en rigtig god kammerat:/
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev. Flot at du har haft mod til at skrive og være ærlig omkring dit problem.
Jeg kan godt forstå, du er ked af at lyve over for din kammerat. Jeg tænker, at du måske kommer til at gøre det, fordi du ikke ved, hvorfor du kaster op, men godt ved, at det ikke er godt for dig, selvom du synes, det føles rigtigt, som du skriver. Det kan være en måde at passe på sig selv ikke at svare med sandheden...
Men som du kan mærke, føles det ikke godt at lyve og kaste op efter maden. Du skriver, at du ikke ved, hvorfor du skærer. Det kan der være mange grunde til. Jeg kan ikke ud fra dit brev læse, om der er noget, du er ked af - problemer der er svære at snakke om eller noget helt andet..? Jeg tænker, det er vigtigt, at du prøver at mærke efter og måske prøver at skrive din tanker ned på et stykke papir... Måske er der noget, som er svært for dig, som du ikke kan overskue at få løst..? Der sker rigtig meget i din alder, og det er helt naturligt, at der er mange tanker om livet og mange tanker om én selv, men når tanker begynder at styre så meget, at man kommer til at gøre ting, som er dårligt for en, skal man have det stoppet og have fundet hjælp - som du så flot er på vej til nu.
Jeg tænker, det er vigtigt, du får hjælp til at få stoppet med at skære dig og med at kaste op. Selvom det ikke er hver dag, som du skriver, er det ikke i orden, at du skal have det sådan. Jeg ved godt, du er på efterskole lige nu. Er der mon en lærer, som du har tillid til; din kontaktlærer måske eller en anden, som du kunne snakke med om, hvordan du har det?
Det kunne måske også være en hjælp for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111, som er et anonymt nummer, hvor der sidder voksne, som er vant til snakke med unge, der har det som dig. De kan komme med nogle gode råd, og I kan snakke om, hvad det mon er, der giver dig lyst til at skære i dig selv og kaste op.
Jeg ved godt, det kan være svært at få taget hul på sådan en samtale. Du kan som en hjælp bruge dit brev til os, som beskriver flot, hvordan du har det lige nu. Jeg håber, du kan finde lidt mere mod og bede om den hjælp, du fortjener, så du kan nyde din sidste tid på efterskolen sammen med dine venner.
Mange kærlige hilsner,
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.