Brev
Selvskade
Hej jeg er en pige på 15 år!
Jeg har skåret i mig selv siden sommerferien!
Før det stak jeg mig selv med en nål.
Jeg føler jeg skuffer alle! Mine forældre, mine veninder, og mig selv!
Jeg kan ikke koncentrere mig i skolen og får skæld ud af lærerne!
Jeg har lovet mine forældre jeg ikke ville cutte igen! Men alt er så pisse svært luge nu!
Jeg påvirker alle mine veninder! I aften var der en der sagde “jeg overvejer at begynde at cutte” så sagde jeg at det var vildt dumt og at hun ødelægger si n krop og alt muligt! Selvom jeg jo selv gør det!
Men jeg kan bare ikke mere!
Mine selvmords tanker har aldrig været så store som de er nu!
Jeg kan ikke snakke med nogen om det fordi jeg påvirker folk!
Og hvis jeg siger det til en voksen ringer de hjem til mine forældre og det har jeg ikke lyst til!
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige  Tusind tak for dit brev, der fortæller om de mange svære ting du bærer rundt på. Hvor er det godt, at du har skrevet et brev til os og jeg vil gøre, hvad jeg kan for at give dig et svar, som du kan bruge til noget.  Det gør stort indtryk på mig, når jeg læser dit brev, at du er meget optaget af, hvad dine handlinger gør ved andre. Det fortæller mig, at du er en pige med stor tanke for andre og det er bestemt en evne at værne om. Men det får mig samtidig til at tænke på, hvor stor en opgave det må være at vise så stor hensyn til andre, når man ikke selv har det helt godt. Måske man kunne finde en form, hvor du viser dig selv samme hensyn og omsorg, som du viser andre i dit liv? Giver det her mon mening? Sagt på en anden måde, så tænker jeg bare på, at du bruger rigtig mange tanker og energi på andre, men glemmer måske lidt det vigtigste lige nu: Dig selv! Hvad der er vigtigt for dig lige nu? Hvad der kan hjælpe dig lige nu?
Når jeg læser dit brev, bliver jeg nysgerrig på, hvad det er der gør, at tingene er så svære for tiden? Er der noget, der har ændret sig? Hvad er det der gør, at det er så svært at holde sig fra at cutte? Og hvad kunne ændre dette? Det er måske svære spørgsmål, men måske værd at give en tanke og så tage et lille skridt ad gangen, på vejen væk fra cutteriet og så vil de svære tanker om selvmord måske også blive mindre?
Du vil helst ikke involvere dine forældre, men du har lovet dem at du ikke vil cutte igen, så de ved alligevel lidt? Og det synes jeg er rigtig godt, for hvad du tumler med, bør du ikke gå med alene. Jeg bliver nysgerrig på, hvor meget dine forældre ved, og hvor meget du måske bevidst eller ubevidst udelader når I taler om emnet? Jeg tænker på, om de f.eks. kender til, hvor meget din følelse af at skuffe dem og andre? Hvis ikke de ved det, så kan det måske være svært for dem at gøre, hjælpe og sige det rigtige og derfor vil det være en idé at tale med dem om det? Du fortæller, at du ikke vil tale med en anden voksen, fordi så ringer de hjem til dine forældre, men hvad er det mon der gør, at de ikke må det? Fordi dine forældre ved jo lidt om, hvad der foregår alligevel? Men måske hvis du selv åbner lidt op for endnu mere samtale med dine forældre, så kan du bedre fortælle tingene som du selv synes de skal fortælles?
Uden at kende dine forældre, kunne jeg måske tænke mig, at dine forældre ville lytte til dig direkte og høre tingene fra din side end fra andre, nu de ved noget i forvejen. Så kan I måske som familie, sammen tale om hvad I kan gøre, for at det bliver bedre - så det ikke bare bliver dig, der skal love at stoppe cutteriet. Det at cutte, kan også være en måde at håndtere noget som er svært. Desværre hjælper det kun meget kort og ikke i længden. At stoppe med at cutte, er ikke altid noget man bare lige selv kan gøre - der skal mere til, noget der hjælper dig mere end det at cutte gør. Det kan være at tale med nogen, som ved hvad der er på spil og hvordan man overvinde trangen til at cutte - bytte det ud med en metode, som er meget mere hjælpsom - også i længden! En metode, hvor det ikke er dig alene som kæmper. Så det kan også være meget hjælpsomt, at der er en, som kan tale med dine forældre og dig. Måske ved dine forældre ikke helt, hvad de skal gøre for at hjælpe og støtte dig. Måske har du ikke helt mod på at fortælle alt om, hvordan du har det...det er det en ude fra familien kan hjælpe jer med. En som kan tale med jer sammen, og måske også med dig og dine forældre for sig? Det kan fx være en familie terapeut fra jeres kommune? I alle kommuner skal der være et gratis og anonymt tilbud om rådgivning til familier. Er det mon noget I har talt om eller tænkte over? Måske har du og dine forældre mod på at kontakte familierådgivningen i jeres kommune? Ofte står nummeret eller adressen på kommunens hjemmeside, eller også kan man ringe til kommunen og få nummeret. Mon det vil være en idé for jer?
Der er også mulighed for at tage kontakt til rådgivningen hos www.selvskade.dk , eller gå ind på deres hjemmeside og læse mere om selvskade og den rådgivning og støtte som de kan tilbyde dig og dine forældre. Jeg tænker, at det vil være hjælpsomt for dig, at dine forældre også får talt med nogen her. Så du ikke står alene med ansvaret og hensynet til andre, for det er ikke hjælpsomt for dig eller andre...     Når tanker som dine, fylder så meget, så er det svært at være ene i verden om det, det kan være svært at overskue, hvordan man kan se det svære med ’nye briller på’ og måske se, hvordan man nogensinde kan komme videre. Men at indvie andre og lade sig hjælpe er ofte, en mindst lige så svær opgave, som at gå med det selv. Men i det lange løb, så er det oftest det der hjælper allerbedst, selvom det er svært og faktisk kan virke lidt voldsomt at lukke et andet eller flere andre ind i ens inderste, som man måske selv ikke er glad for. Men hvis ikke man lukker nogen ind, som kan hjælpe, så får man heller muligheden for at lade dem og en selv føle den stolthed der kommer, når kampen rent faktisk lige så stiller begynder at tage form og sejren i større grad spirer.  Jeg håber rigtig meget, at mit svar kan give dig nogle tanker og måske kan være med til at give dig lidt mod til at vende din verden i den rigtige retning.  Pas på dig selv.  Kærlig hilsen BørneTelefonen