selvmords tanker.

Hej jeg er en piger på 13 år.

Jeg går rundt med selvmords-tanker.. Jeg cutter vær dag og har det langt fra godt.. Jeg føler at alt jeg gør er forkert.

Jeg har ikke haft er god barndom.. min far har aldrig sådan rigtigt været der og han har svigtet mig siden jeg blev født. Han har altid sagt at jeg var grim og aldrig ville blive til noget og det sider fast inden i mit hoved.

Jeg er blevet mobbet siden første klasse med at jeg var tyk og jeg ikke var god nok..
Jeg syndes ikke godt om mig selv…jeg ved ikke hvad jeg skal stille op med mig selv..jeg har overvejet at tag mit liv mange gange…

Jeg kan ikke se noget at leve for..

jeg havde brug for at få hjælp men hjælpen er her bare ikke og jeg vil ikke prøve mere og ingen lytter til mig…hvad skal jeg gøre?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 13 år

I det brev som du har sendt til BørneTelefonen, er det tydeligt, at du ikke har det særligt godt lige nu. Du selvskader, har mange tanker om selvmord og føler dig helt forkert, efter at være blevet mobbet i flere år.  Du har en oplevelse af at din far aldrig har været der for dig, og du oplever ikke at nogen lytter til dig, så du kan få den hjælp du har brug for.

Jeg forstår godt, at du ikke ved, hvad du skal stille op!

Jeg vil rigtig gerne komme med nogle forslag til hvad du kan gøre.

At du skriver til os fortæller mig, at du er en pige, der har vilje og ønske om at få det bedre. Du har mod til at bede om hjælp, og du tør fortælle, hvordan du har det. Det er virkelig gode egenskaber at have. Det er egenskaber, der fremover kan være med til, at du kan få den hjælp, du har behov for.

Det er alvorligt, at du ikke synes, at du har noget at leve for. Du har i høj grad behov for hjælp. Hjælp så du kan få øje på ting ved dig selv og dit liv, som du synes er værd at leve for. For det findes helt sikkert – og du skal hjælpes til at få øje på det.

Hvem er det så, der kan hjælpe dig?

Jeg forstår på dit brev, at du har forsøgt at få hjælp uden held. Du skriver at ingen lytter. Derfor kan det være svært at finde troen på, at det nytter noget at bé om hjælp.

Nogen gange har voksne brug for, at man fortæller mere end én gang, hvordan man har det. Måske endda mange gange før de sådan rigtig forstår det. Mon dem du har bedt om hjælp, har forstået – sådan rigtigt – hvor svært du har det?

Mon din mor eller en anden voksen der kender dig ved, at du har det så svært? Jeg tænker på, om der måske er en lærer, der ved det? Ellers synes jeg, at du skal prøve at fortælle det – igen.  Måske kan du vise dit brev? Eller skrive et nyt brev til den du gerne vil have hjælpen fra? Du kan læse lidt mere, om det at skrive et ‘svært’ brev her.

Du har nemlig ret til, at der bliver lyttet til dig, så du kan få den hjælp, du har behov for. Alle børn har flere rettigheder – du kan se mere her.

Udover at bé om hjælp fra de voksne omkring dig, findes der forskellige steder, du kan kontakte, hvis du har behov for det.

BørneTelefonen har en side om selvskade. Måske kan de råd der står på siden være hjælpsomme for dig. Du kan også se breve fra andre børn, der har det på samme måde som dig. Jeg kan også forslå dig at læse om landsforeningen for spiseforstyrrelser og selvskade her. Der kan man få gratis hjælp, hvis man mærker trang til at skade sig selv, når man bliver ked af det.

Der findes også Livsliniens telefonrådgivning, som måske kan være gode at snakke med, hvis du mærker, at dine selvmordstanker fylder mere og mere.

Jeg håber dog først og fremmest, at du kan være stædig og finde mod og tro på, at du kan få en voksen, der kender dig til at lytte og hjælpe dig med at få hjælp. En hjælp så du kan få øje på, hvad der er værd at leve for!

Du er også meget velkommen til at ringe til os eller skrive på 116111 – hvor du kan tale/chatte med os. Vi vil altid gerne lytte og forsøge at hjælpe.

Du fortjener så meget at have det godt.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.