Brev
Selvmord & Selvskade
Hej BB.
Jeg er en dreng på 12 år (snart 13), jeg har mine problemer, jeg har ikke gået i skole de sidste 2 år og er pt på jagt efter en 5 skole :'(… Jeg er bange, bange for at gå tilbage, samtidigt bygger mine tanker sig bare op ved at være hjemme så jeg er begyndt på at cutte/selvskade, jeg ved ikke hvorfor, min bedste veninde og min kæreste gør det også så jeg tænkte at jeg ville prøve det..
Cutting er det eneste der virker, mine tanker og min skyldfølelse går væk, for en stund men en kort stund.. Dagen efter, nogen gange timerne efter kommer de samme tanker tilbage, stemmerne i mit hoved siger: “Hvorfor cuttede du ikke dybere, prøv igen, men dybere – prøv et skarpere matriale du får det bedre af det”
Mine tanker river mig væk, væk fra virkeligheden, min kæreste siger desperat at jeg skal snakke med mine eller hendes forældre om det, da hun har været der før, hun har også sagt at hun vil hjælpe mig, hvis det er det der skal til men.. jeg stoler ikke på mange voksne, jeg stoler ikke på mine forældre – er bange for at henvende mig til dem.
Min mor ved at jeg cutter, men min far gør ikke og det smerter mig at jeg ikke kan fortælle dem det, når jeg kan se at cuttingen går ned af bakke tager mit liv også drejninger, jeg gror helt til, jeg ligger bare i sofaen når jeg ikke er sammen med min kæreste, jeg tager på i vægt selvom jeg egentlig gerne ville være tynd og det giver mig bare flere tanker..
Udover cutting tanker og selvskade tanker har jeg levet med daglige selvmords tanker i næsten 2 år, det gør ondt at leve med min tilværelse, at jeg vil ende mit liv.. Samtidigt er jeg kommet til at love min kæreste at jeg ikke vil begå selvmord, måske mest fordi jeg ikke vil smerte hende mere?
Måske fordi jeg vil overbevise mig selv? Måske fordi jeg bare vil gøre hende lykkelig?, jeg er bare bange for at jeg ikke kan holde det jeg lover.. Det var egentlig ikke meningen at lave en prædiken af åndsvage problemer, det må i undskylde.
Spørgsmålet er vel egentlig, hvordan kommer jeg videre fra mine tanker?, hvordan slipper jeg nogenlunde af med selvskade og selvmordstanker når jeg ikke tør at snakke med voksne? Har i nogle tips??
Kærlige og mange hilsner V*******
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære V
Tak for dit brev. Du har taget et stort og vigtigt skridt ved at skrive hertil for at bede om hjælp. Sejt gjort af dig, når du faktisk har det meget skidt!
Det viser sig ofte her i livet, at vi ikke kan klare de store udfordringer og problemer selv – at vi faktisk har brug for andre mennesker i vores liv til at hjælpe, lytte, støtte og forstå os når livet gør ondt. Det tænker jeg meget positivt om. Jeg mener, det er heldigt, at vi mennesker netop har brug for hinanden! Du har også brug for nogen, og har heldigvis din kæreste, som lyder til at være god for dig – og en ven. Men som barn/ung skal man ikke stå alene med de tanker og problemer, som du beskriver. Du har brug for, at der er nogle voksne omkring dig som kan hjælpe dig. Der støder vi jo så desværre ind i, at du netop beder om hjælp til at få det bedre, uden at skulle tale med voksne.
Jeg har brug for at skrive, at det er rigtig vigtigt, at du får hjælp, at du har KRAV på at få hjælp. Nu kan jeg ikke læse ud fra dit brev, om der har været forsøg på at give dig den rette hjælp gennem de sidste par år? Men det er rigtig godt, at du netop skriver og dermed ikke accepterer at skulle have det så skidt som du har. Det fortæller mig også, at du faktisk er villig til at gøre noget for at få hjælp.
Jeg kender ikke hele din historie, men forestiller mig, at dine forældre må kende til nogle af dine problemer? Du skriver, at din mor er klar over, at du skærer i dig selv. Jeg forestiller mig også, at dine forældre oplever, at du ligger på sofaen, og ikke har gået i skole de sidste par år? Har du forsøgt at fortælle dem om dine tanker, og hvordan du oplever dit liv?
Jeg kan godt forstå, at du finder det meget svært at tale med voksne, men jeg bliver alligevel nødt til at opfordre dig til at tale med dine forældre – eller fx din kærestes forældre, som hun har forslået. Måske du kunne vise dem vores brevveksling? Det kan måske gøre det lettere for dig at tale om det, hvis de har haft mulighed for at læse brevet først? Det kan også være, du har en anden i din familie, som du har tillid til, som du kunne bede om at læse brevet? Nu ved jeg ikke, hvordan du har det med din læge? Men det var måske også en mulighed at tage kontakt til ham/hende. Din læge har tavshedspligt, som måske kan gøre det lettere for dig at overveje at tage kontakt til ham/hende?
Jeg ved, at der på LMS – Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade, sidder unge voksne, som selv har haft problemer med cutting. Du kan finde dem på http://www.selvskade.dk – måske det var en mulighed for dig?
Jeg kan desværre ikke give dig fif til, hvordan du lige klaret at komme af med dine tanker om selvskade og selvmord, uden at tale med dine forældre og/eller professionelle voksne, som kan hjælpe dig til at få den rette hjælp.
Jeg håber virkelig, at du kan bruge mine spørgsmål og overvejelser til noget. Du er altid velkommen til at skrive igen. Jeg vil også anbefale dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at tale med dig. Du kan også der være anonym og måske få talt mere om din situation. BørneChatten er også en mulighed.
Jeg håber det allerbedste for dig, og synes du er meget sej og moden, når du faktisk formår at skrive hertil. Hold fast i din evne og vilje til at få det bedre. Du har også ret til et godt liv!
Bedste hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.