selvmord, grim, tyk, lav

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære søde pige
Tak for dit brev; - det er godt, at du skriver, når du har spørgsmål og dårlige tanker om dig selv og dit liv, fordi det jo viser, at du virkelig gerne vil have hjælp til at det bliver anderledes. Jeg vil rigtig gerne svare på dine spørgsmål og også meget gerne prøve, om jeg kan hjælpe dig til at få det lidt bedre med dig selv.
Du skriver, at dit liv bliver værre for hver dag, og at du skærer i dig selv og har selvmordstanker. Det er meget bekymrende, og jeg tænker, at der må være en eller flere voksne, som skal hjælpe dig. Men den voksne skal jo vide, hvordan du har det… Er der mon en voksen eller nogle andre jævnaldrende, som ved hvordan du går rundt og har det….?
Det, at du har skrevet her ind til BørneBrevkassen, ser jeg som dit første skridt på vejen til at få det bedre. Det næste vigtige skridt vil netop være at betro sig til en voksen, som du er tryg ved og har tillid til vil forsøge at hjælpe dig. Er der mon en voksen, som du har tillid til…..? Hvis ikke du synes, der er det, kunne du eventuelt ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor du er anonym, og hvor der hver dag sidder rådgivere klar, som rigtig gerne vil hjælpe dig. Og vil du hellere skrive anonymt med en rådgiver, ja så kan du logge dig på chatten og ellers sms’e på 116 111 – dér er du også anonym.
Du spørger, om du er en cutter, når du skærer i dig selv en gang i mellem. Jeg kan ikke så godt lide at bruge sådan en betegnelse for nogen - for du er så meget andet end "bare" det. Men når du skærer i dig selv, understreger det for mig, hvor meget du har brug for at få noget hjælp.

Jeg ved ikke, om du kender sundhedsplejersken på din skole? I de små klasser skulle man ind til hende engang imellem og måles og vejes osv. Når man bliver ældre, ser man ikke sundhedsplejersken så meget mere, så de fleste tænker ikke på, at man har mulighed for at få en snak med hende om de ting, der kan være svære. Som regel har hun et bestemt lokale og en bestemt træffetid på skolen. Kig evt. på skolens hjemmeside eller spørg på kontoret, hvornår du kan snakke med hende. Jeg ved, at rigtig mange sundhedsplejesker er rigtig gode at snakke med om kroppen, vægt, tanker om at være utilfreds med sit udseende - og også det med at skære i sig selv. Har du mod på at prøve at snakke lidt med hende?
Du slutter dit brev af med at bede om hjælp, fordi du ikke ønsker at begå selvmord. Hvor er det bare stærkt af dig, at du kæmper imod de tunge tanker og gerne VIL livet – hold fast i det !
Du er et ungt menneske, som har ret til et godt og sjovt ungdomsliv sammen med alle dine jævnaldrende. Det er de voksne i dit netværk, som har ansvar for, at du kommer til at trives, men hvis de skal kunne hjælpe dig, må du fortælle dem, hvordan du har det.
Hvis ikke det er muligt for dig, skal du vide, at vi i BørneBrevkassen og på BørneTelefonen godt kan hjælpe dig helt konkret, men så bliver vi nødt til at vide hvem du er, hvor du bor og hvordan vi kan komme i kontakt med dig.
Du har ret til at få hjælp ….. du har ret til et godt liv ….. du har ret til, at nogle voksne skal hjælpe dig – ring eller skriv til os, hvis vi skal hjælpe dig videre – det vil vi meget gerne.
De kærligste hilsener fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.