Brev
Selv skade og skole
Så ja jeg er i sommerferien og jeg har selvskadet i sådan et år og er begyndt og blive træt af og have langærmet trøjer på.
jeg har tænkt på når jeg kommer tilbage til skolen og tage en T shirt på fordi jeg netop er blevet træt af det.
Jeg har været inde på youtube og kiggede “Should i hide my self harm scars” op og de sagde sådan at jeg ikke skulle gøre det, men er bare lidt nervøs om det er en god ide og om de spørger meget ind til det og hvad jeg skal sige hvis de spørger.
Arne er sådan lidt dybe jeg er bare lidt usikker på om jeg skal gøre det for er blevet ret træt af langermede trøjer.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årig pige
Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om hvorvidt du skal "afslørre" dine ar. Jeg synes, at det er sejt, at du ikke længere vil skjule dem og gerne vil gå i t-shirt.
Men det er vigtigt, at du er klar til at møde omverdnen og alle deres spørgsmål. Du skal måske være parat til at tale om, hvilke grunde og følelser du har/har haft til at skære i dig selv.
Tal med dine forældre om det, så du har nogen, som kan støtte dig og være der for dig, når spørgsmålene kommer til dig. Måske kan de hjælpe dig med, hvad du kan svare, når du bliver spurgt om grunden til dine ar.
De fleste skærer i sig selv fordi de har "ondt i livet" og i en periode - hvis du er kommet ud på den anden side, og gerne vil stå ved dine ar, så skal du gøre det.
Det er mega sejt, hvis du kan være med til, at fortælle den gode historie om, at man kan stoppe det og takle ens problemer på andre måder.
Du kan overveje, om du skal starte med, at vise dine arme frem foran nogle få gode veninder og fortælle dem din historie? Se hvad de siger til det, og find ud af, om du det var okay, at fortælle dem om det. Bagefter, kan du beslutte dig for, om du vil gøre det helt offentligt.
Søg evt. på www.headspace.dk eller www.lmsos.dk - her kan du måske læse om hvordan andre har gjort, og hvad de har fået af reaktioner fra andre.
De allerbedste tanker fra BørneTelefonen