selskade

hej børnetelefon.

jeg har et problem det er at jeg har…. skåret i mig selv fordi jeg bliver drillet i skolen af en dreng

han ret populær ved drengen i klassen og kan få de andre med på den

i mens har jeg lige fået af vide at min mor drikker og når jeg bliver ked af det skære jeg i mit håndled med hvad jeg nu har FX. en linial der er knækket, en saks eller en ørering jeg synes bare det føles godt det ikke kun gør ondt i hjertet

hjælp mig please”

hilsn den meget tristpige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til BørneBrevkassen!

Det lyder godt nok som om, at du har en rigtig hård periode. Det virker rigtig ubehageligt og barsk at en dreng fra din klasse driller dig og får andre med på det. Og også trist at du har fået at vide, at din mor drikker. Så flot at du har energi til at skrive ind her for at få hjælp.

Men som jeg forstår det, som du skriver, så tror du at du skærer i dig selv, som en måde at håndtere det du oplever. Jeg håber det er rigtigt forstået? Derfor tror jeg også, at hvis du får hjælp til at ændre på dine problemer eller få dem stoppet helt, så vil du ikke længere have brug for at skære i dig selv, .

D hvis du giveret betyder, at du skal have hjælp til at give dig selv lov til, at det gør ondt i hjertet og at det er okay, ikke at have det godt, når der er ting omkring dig, som simpelthen ikke er i orden! Det kan føles meget tungt at blive drillet på en ubehagelig måde eller at gå alene og vide, at ens mor drikker.

Derfor kunne det bedste måske være, at finde ud af hvordan, at du kan stoppe ham som driller. Det er sådan, at dine lærer har ansvar for at du trives og har det godt i klassen. Kunne du tale med en lærer, som du har det godt med, om de her ting? Ellers kunne det være en ide, at du får hjælp fra nogle af de andre børn i klassen? Her tænker jeg på, at du kan fortælle en af dem du har det godt med, at du er ked af at han behandler dig sådan og om i kan være mere sammen i frikvarterene, for eksempel?

Jeg har hørt fra andre børn, hvis forældre drikker, at man kan komme til at føle sig meget usikker på hvor man har dem. Forstået sådan, at fulde mennesker er svære at regne med. Andre børn fortæller, at de ofte føler sig ansvarlige for hvordan forældrene har det, om de er pinlige og - måske vigtigst af alt - hvem der skal passe på dem selv, når forældrene er fulde. Børn er jo afhængige af, at forældrene passer på dem og snakker med dem. Måske er dette noget du kan genkende?

Det er ikke dit ansvar at din mor drikker, eller at få det stoppet! Det er en alt for stor opgave at løfte alene. Derfor er det rigtig vigtigt, at der er nogle voksne omkring dig, der kan hjælpe din mor til at stoppe drikkeriet. Jeg bliver nysgerrig på, hvordan du har fået at vide, at din mor drikker. Gad vide om den der har fortalt dig det, er en som du har det godt med og som du ville kunne tale med det om? Eller om du kunne tale med din mor om, hvad det betyder og vil sige? Måske har du også lyst til at få mere at vide om hvilken slags hjælp, der findes for din mor?

Det kan være rigtig svært at være alene om de her ting, som du skriver om. Derfor synes jeg, at det kunne være så godt, hvis der var en voksen, som du kunne dele det her med. Har du en voksen tæt på dig, som du vil kunne tale med det om? En pædagog, en i din familie eller en god ven til dine forældre?

Du er mere end velkommen til at ringe til BørneTelefonen på telefonnummer 116111 eller chatte med en rådgiver på BørneChatten her på siden, vi kan komme med flere forslag eller blive den voksne, som du i første omgang vælger at tale mere med.

Håber at drengen fra din klasse bliver stoppet og at du derfor snart får det bedre og ikke har ondt i hjertet.

Der er ingen der har fortjent at have det sådan, som du skriver, at du har det og der er hjælp at få!

Kærlig hilsen

BørneBrevkassen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.