Sds

Hej jeg er en pige på 13 Jeg har noget som jeg kalder sds Selvskade depression spiseforstyrrelser

Jeg er 175 og ved jeg er overvægtig Jeg vejer 59,8 Jeg bliver kaldt tyk og skyskrabere og giraf og flodhest og mange andre ting Jeg kan ikke holde det ud.

Jeg har skåret i mig selv gør jeg stadig og hver gang jeg spiser noget kaster jeg det op igen. Jeg har ikke sagt det til nogen og vel gerne have hjælp. Skal jeg se en psykolog eller…. Hjælp mig

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år, tak for dit brev med overskriften "Sds".

Du skriver, at du har noget, som du kalder "Selvskade depression spiseforstyrrelser". Det lyder umiddelbart ret voldsomt, men du skriver ikke noget om, om det der en diagnose, der er stillet af en læge, eller om det er din egen betegnelse for, hvordan du har det. Hvis det er en læge, der har sagt det, må der også være sat en eller anden form for behandling i gang?

Men som du beskriver, at du føler dig overvægtig, at du skærer i dig selv og kaster op, når du spiser noget, synes jeg, at det vil være en rigtig god ide at få snakket med din læge om det. Du har indtil nu ikke sagt det til nogen, men du skriver, at du gerne vil have hjælp. Måske kan du starte med at fortælle dine forældre om, hvordan du har det, så kan de sikkert også hjælpe dig med at komme til lægen.

Jeg synes, du har taget sådan et stort og modigt skridt ved at skrive her til BørneBrevkassen og fortælle så ærligt om, hvordan du har det. Næste skridt kunne være at snakke med dine forældre eller din læge - eller du kunne måske starte med at snakke med sundhedsplejersken på din skole. Hun har som regel en fast tid, hvor hun er på skolen, og hun vil kunne hjælpe dig med at komme til at snakke med en skolepsykolog. For det tænker jeg også - ligesom du selv foreslår - vil være en god hjælp for dig.

Jeg tænker også, at du kunne fortælle sundhedsplejersken om den mobning, du bliver udsat for med alle de ting, du bliver kaldt! Og så må I finde ud af, hvad der skal gøres ved det og gerne få hjælp fra din lærer, hvis det er på klassen, disse drillerier finder sted. Det er din lærers ansvar, at alle i klassen har det godt og kan være sig selv, og jeg synes det lyder som om, der er brug for at få gjort noget i din klasse.

Måske kan du printe dit brev her fra brevkassen og vise det til sundhedsplejersken eller en sød lærer, så du ikke behøver fortælle det hele. Det er der nogle børn og unge, der synes er en stor hjælp.

Du har jo allerede tanker om at få hjælp fra en psykolog, og det synes jeg bare er så stærkt og modigt af dig, og jeg håber, du vil gå videre med det, så du kan få hjælp til at få det bedre. Husk, at hvis du lige vil vende det en ekstra gang med en rådgiver, før du går videre med det, så kan du bare ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på chatten.

Mange hilsener

BørneBrevkassen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.