Brev
Sårer mig selv
Hej jeg er en pige på 14 år snart 15.
Her i lidt tid, er jeg begyndt at selv skade.
Eller det kalder folk det. Jeg vil hører hvordan jeg kan stoppe med det, for jeg har det meget svært med det.
Jeg kradser mig selv, så jeg laver huller og sår på mig selv.
Jeg ved ikke hvorfor, men gør det hver gang jeg føler mig presset eller har det svært med mit liv. Så ca. 3-4 gange om ugen.
Har sagt det til mine venner, men turde ikke sige det til mine forældre. Da jeg er meget bange for at se deres reaktion.
Har prøvet at stoppe i lidt tid, men hver gang kommer jeg til at gøre det igen.
Hvordan kan jeg stoppe med det? Kan der være en anden måde på når jeg er stresset at jeg ikke skader mig selv?
Kh. Den fjorten årige pige.
(Ved ikke om man kalder det selv skade)
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige pige
Hvor er det godt du skriver til BørneTelefonen, når du har brug for hjælp. Jeg ved fra andre børn og unge, at det kan være svært at række hånden ud efter hjælp. At du skriver til os, er faktisk en ret stor styrke at have.
Først og fremmest, hvor er det dejligt, at du har nogle venner, som du føler du kan fortælle ting som er svære til. Men selvom man har gode venner, kan man godt føle sig presset og have det svært med sit liv.
Selvskade er når man bevidst gør noget ved sig selv som gør ondt. Derfor lyder det til, at man godt kan kalde det selvskade, når du sårer dig selv – kradser og laver huller og sår.
Nogle gange kan man blive så ked af det, at man ikke kan holde ud at være i det. Jeg ved fra andre børn og unge, at selvskaden – i øjeblikket – kan hjælpe på de her svære følelser. Måske det også er derfor du gør det?
Selvskade kan altså tit være et tegn på, at der er noget, der er så svært, at man ikke selv kan overskue det. Jeg tænker på, om du kunne have lyst til, at der er nogen, som kan hjælpe dig med at overskue de her svære følelser? Hvad tænker du mon om det?
Når du spørger om der er andet du kan gøre når du føler dig presset og stresset, kommer jeg til at tænke på, om du måske kunne gøre det modsatte og gøre noget som føles helt vildt rart for dig eller som er rigtig sjovt. Er der måske noget du rigtig godt kan lide at lave? Det kunne være at tegne, se en film, høre musik og danse.
Nogle gange kan det også hjælpe at tale med nogen, når man får det svært, og får lyst til at såre sig selv. Det at få tankerne lukket ud i øjeblikket. Hvad tænker du om det?
Du skriver at du ikke tør sige det til dine forældre, fordi du er bange for at se deres reaktion. Jeg tænker om du alligevel kunne have mod på at tale med dine forældre om det, der sker, når du bliver presset?
Jeg kan dog godt forstå, hvis du lige nu tænker, at det er lidt svært at tale med dem om selvskade. Derfor har jeg en idé til, hvad du kan sige: “Jeg vil gerne have jeres hjælp til hvad jeg skal gøre, når jeg bliver rigtig presset. Fordi når jeg bliver ked af det, så kan det være rigtig svært for mig at være i det. Derfor kommer jeg til at kradse i mig selv og lave huller og sår”.
Hvis du stadig synes, at det er for svært at tale med dine forældre lige nu, så er det også helt okay. Så er der andre voksne, som kan hjælpe dig ud af selvskaden. Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade har meget erfaring med at hjælpe unge, der bruger selvskade, når de bliver kede af det.
Hos Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade kan du være anonym og få hjælp gennem telefonen, personlige samtaler, videorådgivning og flere måder. Det er helt op til dig, hvilken slags hjælp, du har mest lyst til.
Du er også meget velkommen til at ringe til os på 116111. Måske du har lyst til at øve dig i at fortælle om selvskade, før du vil snakke med dine forældre. Hvis det er noget du gerne vil have hjælp til, så sidder vi klar til at lytte og hjælpe dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen