Psykisk selvskade?

Hej Brevkasse

Jeg har et meget underligt problem, som jeg ikke har hørt om nogen andre, der har.

Jeg har en dårlig vane med bevidst at lede efter ting på nettet, der gør mig ked af det/utryg/bange. Jeg kan bruge flere timer på at se/læse homofobiske tråde/videoer (jeg er homoseksuel) og så græde bagefter og tænke over dem i dagevis.

Det er ikke kun homofobiske ting, det kan også være anti-ateistiske ting, eller mandschauvanistiske ting, eller generelt forfærdelige ting.

Det er virkelig, som om jeg er afhængig af det. Det er meget svært for mig at lade være.

Jeg prøver at lave andre ting, jeg prøver at distrahere mig selv, jeg siger til mig selv at det er åndssvagt, men alligevel ender jeg på en eller anden måde med at læse disse ting igen.

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tak for dit brev. Nettet kan være et dejligt sted, hvor man hurtigt kan komme i kontakt med vennerne, finde alle mulige informationer eller lige det, man står og mangler. Og som du har gjort med brevet her, kan man også søge hjælp til de ting, man går rundt og tænker på.

Men samtidig med alle de gode ting, står der desværre også mange ting på nettet, der kan påvirke vores humør og tanker. Jeg tror desværre, at der er mange, der læser de ubehagelige ting på nettet. Jeg vil meget gerne hjælpe dig med nogle idéer til, hvordan du måske kan bryde den dårlige vane.

Først vil jeg rose dig for det store arbejde, du allerede har lagt i forsøget på, ikke at kigge på de her ting på nettet. Det fortæller mig, at du indeholder en masse vilje. Og den vilje tror jeg kan være vigtig for, at det skal lykkes for dig. Det er nogle rigtig gode ting, du har prøvet. Men som du skriver, er det svært for dig, at lade være.

Nettet er et sted, hvor alle kan skrive. Og der er nogle, der skriver lige hvad de vil, uden at tænke på, at andre kan blive kede af det. Det, der er vigtigt for dig at huske på er, at det du læser, ikke behøver være rigtigt. Så når du fx læser en homofobisk tråd, hvor folk skriver alle mulige grimme ting om homoseksuelle, passer de ting de skriver ikke med, hvordan det er i virkeligheden. Homoseksualitet er nemlig en helt normal form for seksualitet.

I din alder, er det normalt at tænke over, hvem man er og hvad andre tænker, om den man er. Gad vide, om det hele måske er startet med, at du gerne ville se hvad andre tænker om det, der betyder noget for dig. Giver det mon mening? Måske kan du tænker over, om du har en ven eller noget familie, som ville være mere tryg at tale med den slags om, frem for på nettet? På nettet er det jo fremmede, der ikke kender dig og dine værdier, der skriver.

Når vi bruger nettet, ved vi ikke altid, hvad vi leder efter. Vi går ind på en side og ser eller læser noget, der får os lyst til at klikke videre. Er det sådan, du bruger nettet, når du ser/læser de ting, der gør dig ked af det? Hvis det er, kunne du måske prøve i en hel dag kun at bruge nettet, når du ved, hvad du vil lede efter og hvad du vil bruge. Og så lukke nettet ned igen bagefter. Fordelen ved det er, at du måske kan nå at stoppe dig selv, hvis du vil bruge nettet til noget, du ved vil gøre dig ked af det. Tror du, det kunne være noget, du kunne prøve? I første omgang i en dag. Hvis du oplever, at det virker, kan du prøve det igen.

Til sidst vil jeg nævne, at det er en vane, du er i gang med at ændre. Og når man ændrer vaner, kommer man nogle gange til at gøre det, man gjorde før. Det er svært at undgå. Så vær sød ved dig selv, hvis det sker. Og i stedet for at bebrejde dig selv, at det gik galt, skal du give dig selv lyst til at forsøge igen. Jeg håber, at du har fået nogle idéer eller tanker med dig. Jeg ønsker dig al mulig held og lykke. Husk, at du altid er velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.