Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Psykiatrien?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 

Det lyder til, at dit sind gør hverdagen trist og ligegyldig -tankerne kører i ring og sådan behøver det på ingen måde være. 
Du beskriver, at du teknisk set ikke længere har selvmordstanker, men samtidig skriver du, at du tænker på at hoppe ud af vinduet, skære lodret, sluge piller, men med det formål at se folks reaktion. Det lyder som et stort råb om hjælp - et kig efter måder at få det bedre. Livet skal ikke være så hårdt og virke så ligegyldigt. Det lyder til at dit sind er rettet mod at livet er uden mening og mange eksistentielle spørgsmål dukker op, men det er der heldigvis en vej ud af. Jeg får en fornemmelse for, at når du keder dig eller spørgsmål om livet dukker op, så går du igang med skære, kradse og få tanker om voldsomme ting. For at forandre tanker og trangen til de ting, så skal du lære/træne nye strategier for at undgå at skade dig selv. Strategier som gør, at du finder andre og bedre metoder til at få det godt. Du kan gøre noget aktivt for at ændre det. Det kan være at gå/løbe en tur, tage et bad, ringe til en ven, besøge eller få besøg af en ven, lytte til eller selv spille musik - altså ting som er gode for dig og hjælper dig til at få det bedre. Måske har du brug for hjælp i den proces?

Du spørger nemlig i dit brev om du skal opsøge psykiatrien, hvilket viser mig at du har mod og at du gerne vil have det bedre. Det er rigtig godt. 

I dit brev står der intet om din familiesituation - altså om du bor sammen med dine forældre, en af dem eller ingen af dem. Hvis nu dit forhold til din mor eller far - eller en anden voksen i dit liv er ok godt så kunne du jo fortælle dem, om dine tanker og følelser og sige at du har brug for hjælp. Måske I sammen så kunne finde de bedste muligheder til dig? Det kan være rart med en god ven/voksen ved sin side, når man er et så sårbart sted som dig. 

Men hvis ikke du føler, du kan fortælle det til en voksen i dit netværk, så kan du selv gøre noget. Du kan enten gå til lægen, som så kan lægge en plan sammen med dig. Men du kan også finde den nærmeste psykiatriske akutmodtagelse. Her kan du og personalet finde ud af, hvad der er bedst for dig nu og her. På psykiatrisk akutmodtagelse kan du også tage en ven/voksen med, hvis ikke du har lyst til at gøre det alene. 

Uanset hvad du vælger så har du taget et stort og modigt skridt ved at skrive ind til brevkassen, åbne op for dine tanker og følelser og erkende at du har brug for hjælp. Det er super flot. 

Håber du får den hjælp du har brug for. Hvis nu noget viser sig at være svært ift. at få hjælp så er du altid velkommen til at ringe eller sms'e til os på BørneTelefonen 116111 eller skrive til Chatten. Så skal vi nok lytte og guide dig igennem det. 

Kærlig hilsen 
BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat