Brev
Pige På 11 År Der Har Brug For Hjælp..
Der Er de Mennesker Der Bare Kan Alt,
Der Også Dem Der Er Så Gode Til Sport,
Så Der Den Som Er Overdrevet Gode I Skolen,
Og Så Er Der De Sidste
Den Gruppe Jeg Jo Faktisk Høre Til, Dem Der Ikke Kan Finde Ud Af Noget De: Dovne, Dårlige, Tykke, Mærkelige, Klamme.
Jeg Bliver Ikke Drillet Eller Noget, Det Bare Mig Selv Der Kan Se “Egenskaberne”
Jeg Følger Mig Klam, Klam Og Atter Klam,
Mine Veninder Tror Jeg Er Den Glade Pige, Det Er Jeg Jo Ogs’ Udenpå, Jeg Er Den Sjove, Glade, Den Mærkelige, Klovnen. jeg Er Glad For Rollen Som Den “Sjove”
Men Drengene Haaader Mig, Jeg Er KLLAAAAAAM :i
Under Facaden Er Jeg Det Modsatte, End Hvad Jeg Er På Facaden :c
Jeg Vil Gerne Cutte (skære i armene og lårene) Ved Bare Ikke Hvor Man Skaffer Baberbladene..
Jeg Er Ked Af Det Begrund Af Ingenting :i
Det Hårdt Jeg Ikke Bare Kan Være Glad, Når Jeg Jo Har Chancen
Jeg Har Søgt Virkelig Meget På Depression, Bulimi, Ocd Og Spiseforstyrrelser… Jeg Er Ekspert I Dem.. Søger Altid På Dem På Google Jeg Ved Ikke Hvorfor o.o
Min Idræt Lære Skælder Mig Ud Når Jeg Ikke Kan Gribe Bolden I Rundbold (Og Jeg Gør Jo Mit Bedste, Som Ikke Er Godt Nok) , Sidste Gang Vi Havde Faget Kradsede Jeg Vildt I Min Arm, Som Straf. Her 2 Uger Efter Er Sårene Stadige Store Og Klamme De Ligner Jeg Er Faldet Vildt På Cykel.. “Det Er Jeg Også Når Mine Venner Spørger”
Har Også Gjordt Det I Matematik Timen Igen Som Straf.. Samme Lære, Samme Nedgørelse Når Jeg “Ikke Er God Nok Til Det”
Da Jeg Ikke Rækker Hånden Op I Timen, Har Mine Forældre Sagt Til Min Mat-Lære At han Godt Må Spørge Mig Lidt Oftere Og Være lidt Efter Mig.. Men Han Spørger Mig Hele Tiden, Jeg Bliver Tit Nedgjort Fordi Jeg Ikke Kan Svare På Stykket.. han Er Konstant Efter Mig  (Brevet Her Er Skrevet Over 2 Uger Inde På Noter Som Jeg Så Bare Kopier Når Jeg Skal Skrive Det På Børnetelefonen)
Mig Og Min Far Prøvede At Få Noget Af Vinduet (Der Havde Været Et Klistermærke På) Vi Kun Ikke Få Det Af Så Min Far Hentede En Skarp Tingeling Den Så Ud Som Et Baber Blad,
Jeg Har Jo Søgt Meget På Cutting, Og Genkende Den Straks, Nogle Brugte Den Til At Skære Sig Med..  Jeg Så Med Vilje Da Han Lagde Den Ind (Lod Som Om Jeg Spillede Ipad)  jeg Åbnede Skabet Hvor Han Havde Lagt Den, Der Var En Rød Lille Pak De Lå I, Og Jeg Stjal En :i
Nu Kunne Jeg Altid Få Føleserne Ud, Jeg Lavede Kun Et Lille Snit, Da Jeg jo Ikke Var Ked Af Det.
Jeg Har Dage Hvor Jeg Føler Mig Stor, Tyk Og Fed, Så Har Jeg Dage Hvor Jeg Kan Tænke “Jeg Tar Lige Et Selfie” Som Så Bliver Grimt, Og Viser Mig Hvordan Jeg Endeligt Ser Ud.
Nu Har Jeg Også Søgt På: Pro Ana Tips Dansk” Så Jeg Kunne Tabe Mig.. Går I Gang Til Vinter, Så Der Er Grund Til Jeg Bliver Bleg Og Man Ser Ikke Hvor Tynd Jeg Bliver Under Alt Det Store Tøj..  Jeg Ved Godt Jeg Ved Meget Mere End Jeg Burde, Men Jeg Er Vel Ikke Den Eneste..
Det Lidt Af Min Liv og Lidt Af Min Plan..
Hjælp Mig..
Jeg Er To Piger På En Gang.. men Jeg Kan Ikke Lukke Ned For Den Ene..
Vær Nu Sød At Svar Please :i
Har Brug For Hjælp,
Kun I Kan Give Mig Det..
Hilsen Hende Den Klamme..
( Tak For En God Brevkasse )
Undskyld Det Blev Så Langt..
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 11 år,
1000 tak for dit stærke brev. Og for tilliden og rosen til vores brevkasse.
Du skal bestemt ikke undskylde for hvor meget du har skrevet. Du skriver om vigtige ting i dit liv, og det kræver plads.
Når jeg læser dit brev, har jeg svært ved at forstå at du ”kun” er 11 år. For du er så velformuleret, klog og stærk.
Mon ikke også du selv oplever, at du tit tænker mere modent end mange af dine jævnaldrende?
Du beskriver utroligt præcist og skarpt, hvordan rigtig mange unge piger har det. For du er desværre ikke den eneste, der går med svære tanker og følelser. Men det ved du sikkert allerede, hvis du har læst flere af brevene her i brevkassen?
Fordi du selv skriver så klogt og modent, tør jeg også skrive et svar til dig, som er lidt anderledes end jeg normalt ville gøre til en på 11 år.
Jeg vil fortælle dig, hvad jeg tænker om det du har skrevet.
Og så vil jeg slutte mit svar med at fortælle, hvordan vi kan hjælpe dig. For vi kan hjælpe dig. Også langt mere end jeg kan med et brev her i brevkassen.
Mit svar bliver lidt langt, for der er mange ting jeg gerne vil sige til dig.
Men hvis du kikker efter overskrifterne, så kan du hurtigt se, hvor jeg skriver om hvad.
Og hvis du syntes svaret er for langt eller for svært, så kan du måske læse det lidt af gangen? Ligesom da du skrev brevet til os over flere dage.
Om at tro, at andre bare har det godt og let. Mange kan genkende det du skriver om, at nogle mennesker tilsyneladende har et super godt og utroligt let liv, mens man selv har meget at kæmpe med.
Der er bare vigtigt at huske: Vi kan ikke se hvordan andre mennesker i virkeligheden har det. Alle har facader.
Dine veninder tror jo også, at du bare er hende den sjove, fjollede, glade pige, som var uheldig at vælte på sin cykel og derfor har slået sig slemt... De kender ikke til alt det svære du også bærer på.
Selvfølgelig er der mennesker, der oplever perioder hvor de har flere og sværere problemer end andre. Men det betyder ikke, at andre kun har det let.
Nogen er rigtig dygtige til at lave facader der ser ”perfekte” ud. Men de har også svære ting i deres liv, som de ikke taler højt om. Og som de måske gør alt hvad de kan for at skjule.
Det er rigtig vigtigt at huske. Ellers er det let at komme til at føle sig helt forkert, når man selv oplever smerte, sorg og livet er svært.
At være ked af det uden at vide hvorfor . Du fortæller, at du er ked af det, uden at der er grund til at være ked af det. Og at du søger viden om f.eks. depression, OCD, bulimi og andre spiseforstyrrelser, uden helt at vide hvorfor du gør det.
Samtidig fortæller du, at du har prøvet at skære i dig selv, tænker på selvskadende ting som cutting og anorexi, og at du nogle gange kradser dig til blods og får store sår.
Men der er en grund til at du er ked af det, skader dig selv og søger viden om depression, angst og selvskadende adfærd.
Jeg ved ikke hvad det er, som fylder dig med så mange svære følelser. Du ved det heller ikke helt selv. Men du kan få hjælp, til at finde ud af det. Men man kan også blive meget forvirret og vildledt, af alle de ting man kan finde på nettet og det er vigtigt ikke at lave egne konklusioner, men få voksenhjælp til at tackle de svære følelser og tanker.
Om at påføre sig selv smerte. Jeg tror allerede, at du selv har fundet frem til nogle sammenhænge mellem hvordan du har det, og nogle af de ting der sker i dit liv lige nu?
F.eks. Når din lærer opfører sig helt, helt forkert og behandler dig nedgørende, og du så straffer dig selv for hans grove måde at behandle dig på.
Måske fordi du tænker, at det er din egen skyld han behandler dig sådan? At hvis bare du var dygtigere, så ville det ikke ske? (Eller måske tænker du noget helt andet?)
Men uanset hvad, så er det IKKE dig der er noget galt med! Det er din læres nedgørelse der er helt gal. Og det skal du have voksenhjælp til at stoppe.
En lærers opgave er nemlig at hjælpe eleverne til at lære. Støtte og opmuntre dem, når de syntes noget er svært. Det lyder som om han helt har misforstået det, og tror han kan nedgøre eller presse elever til at lære noget. Det kan man ikke. Tværtimod, så bliver det ekstra svært at lære, når man bliver såret.
Desværre er du ikke den eneste, der på den måde oplever at blive behandlet dobbelt dårligt: Først af f.eks. din lærer, og så bagefter af dig selv.
Vi ved nemlig, at når mennesker straffer sig selv, så er det ofte fordi der er noget rigtig svært, som de ikke ved hvordan de skal forsvare sig imod. Og så retter de i stedet al vreden mod sig selv. Det lyder lidt som om, det også er det der sker for dig?
Det er vigtigt, at du får voksenhjælp til at løse problemet med din regne- og gymnastiklærer. Og hjælp hvis der er andre problemer, som du ikke har mulighed for at løse alene.
At tænke og tale sårende om sig selv. Du tænker og skriver nogle meget sårende ting om dig selv. På en måde kan man sige, at du ”mobber” dig selv…
Er der mon andre, der har brugt de sårende ord om dig? Og så er du begyndt at bruge dem om dig selv, fordi du er kommet til at tro på det?
Eller måske tænker og taler du sårende om dig selv, for at straffe dig selv? På samme måde som når du kradser dig til blods, eller tænker på at cutte eller sulte dig selv?
Eller er det måske noget helt tredie?
Uanset hvad, så skal du have voksenhjælp, til at lukke munden på den indre ”selv-mobber”, og til at give plads til nogle mere kærlige og varme tanker om dig selv.
Så kan du nemlig lettere begynde at behandle dig selv, lige så kærligt og tålmodigt, som du ville behandle en rigtig god veninde. Og vi har alle brug for, at være vores egen bedste ven – og ikke en der mobber os selv.
Du beder os om hjælp, og vi vil rigtig, rigtig gerne hjælpe dig. Du ved sikkert, at vi altid foreslår, at man skal finde en voksen, man kan bede om hjælp.
Men jeg har en fornemmelse af, at du ikke rigtig mener de voksne du kender, vil kunne hjælpe dig på en god måde? Er min fornemmelse rigtig?
Hvad med dine forældre? Nogen i familien? På skolen? I klubben? Der hvor I bor? Andre?
Det er rigtig vigtigt, at der er nogen voksne, der tager ansvar for at hjælpe dig. Og derfor håber jeg meget, at du har lyst, mod og styrke til at kontakte os igen, hvis du ikke finder en voksen tæt på dig, som du tænker kan hjælpe? Måske det kan være en hjælp at vise de voksne du søger hjælp hos, det brev du har sendt til os og mit svar, det kan være et godt udgangspunkt for at få åbnet op for en dybere snak.
Vil du ringe, chatte eller sms’e til os på BørneTelefonen? Du kan fortælle dit brevs id-nummer til rådgiveren. Du er stadig anonym, men så behøver du ikke fortælle forfra.
Vi kan hjælpe dig, med at finde ud af præcis hvad du kan gøre for at få hjælp. F.eks. hjælpe dig med at finde nogen anonyme og gratis rådgivningsforløb, der hvor du bor. Så du kan få en fast, omsorgsfuld og klog voksen at tale med.
Hvis du ringer, kan vi også fortælle mere om, hvad vi rent praktisk kan gøre for at hjælpe dig. F.eks. ved at give dig en bisidder, som kan sørge for at du får den hjælp du har ret til. For det er godt at have en voksen der er 100 % på ens side, der kan tale din sag og sørge for at du bliver hørt.
Måske er det lettest hvis du ringer? Og hvis du fortæller id-nummert på dit brev, så kan I tale videre ud fra det vi to har ”talt” om.
Jeg håber du har kunnet bruge mine tanker til noget? Nogen gange kan det nemlig hjælpe, at få en andens syn på tingene. Men det er også let at misforstå ting i et brev, og du må undskylde, hvis jeg har misforstået dig?
Det er så tydeligt, at du er en utrolig stærk og klog pige. Og det må have krævet meget mod, styrke og energi at skrive det brev du har skrevet. Det er så sejt, og du gør det helt rigtige: Du beder om hjælp. For ingen børn skal gå alene, med så svære ting.
Jeg håber meget, at vi snart hører fra dig igen?
De allervarmeste kram og kærlige hilsner til dig fra BørneTelefonen