Brev
Opdaget i at cutte
Hej BB
jeg er en pige på 13 år jeg cuttede for en uge siden, jeg har skjult det hele ugen, men da vi skulle til idræt, havde min mor pakket tasken, hun havde pakket en t-shirt så man kunne se at jeg havde cuttet, og min lærer spurgte hvad det var og jeg svarede bare at jeg havde skåret mig da jeg skulle arbejde,
nu har jeg jo løjet for min lærer, jeg vil gerne sige til hende at det ikke passede, men jeg ved ikke hvordan.
håber i kan hjælpe mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Hvor er det godt, du har skrevet her ind om, at du gerne vil fortælle din lærer sandheden om, at du har cuttet – det er super sejt, at du gerne vil fortælle det. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig til at få en idé om, hvordan du kan fortælle din lærer det.
I dit brev skriver du, at du har cuttet for en uge siden – jeg tænker på, om det var første gang, du gjorde det, eller om du har gjort det flere gange? Uanset om det er første gang, eller om du har gjort det flere gange, så er det rigtig vigtigt at fortælle det til nogen. Det lyder som om, din lærer er opmærksom og interesseret i, om du har det godt, så jeg tænker, hun nok kunne være god at tale med om det. Du skriver, at du gerne vil sige det til hende, men du ved ikke helt hvordan.
Jeg tænker på, om det måske kan være lettere at få fortalt, hvis du skriver det til hende? En mulighed kan være at vise hende dit brev til brevkassen og mit svar – mon det kan gøre det lettere for dig?
Hvis du tænker det er en mulighed for dig at gøre på den måde, så det måske en god idé at overveje, hvornår et godt tidspunkt kan være? Måske et tidspunkt, hvor du ved hun har tid til at snakke lidt? Hvornår mon det kan være?
Mon du ved, hvorfor du kom til at cutte? Andre der cutter gør det tit, fordi de er kede af det, eller de går med nogle tanker, som bekymrer dem meget. Det kan være noget, der sker derhjemme, i skolen eller andre steder. Nogle oplever, at det så kan hjælpe at cutte, fordi ens ked-af-det-hed eller bekymringer forsvinder – mon det er noget, du kan kende? Problemet ved at cutte er bare, at ked-af-det-heden og ens bekymringer hurtigt kommer tilbage igen, og det er derfor rigtig vigtigt, at man får noget hjælp til det, der bekymrer en eller det, der gør en ked af det. Jeg tænker derfor, at din lærer og dig sammen kan kigge på denne hjemmeside: http://www.lmsselvskade.dk. Her kan I sammen se på, hvad der skal til, for at du får den hjælp, du har brug for.
Du skriver, din mor havde pakket din taske til idræt – jeg tænker på, om du måske også kunne være så sej også at tale med din mor om det? Mon du har mod på det? Alle mennesker, børn, unge og voksne oplever på et eller andet tidspunkt at have det svært, og i de perioder hvor man har det svært, er det vigtigt, at man har flere voksne omkring sig, som kan hjælpe en. Hvad mon du tænker om det?
Jeg håber, du får sagt eller skrevet til din lærer eller mor om, hvordan du har det, og at mit svar til dig har givet dig nogle ideer til, hvordan du kan gøre det. Hvis ikke er du velkommen til at ringe, chatte og/eller sms til børnetelefonen på 116111.
Mange tanker og hilsner fra BørneTelefonen