Onani

Hej

Jeg for lyst til at onanere og så nær jeg går det bilve jeg sur på mig selv

er der nomalt

og når jeg bliver sur på mig selv vil jeg skade mig selv

og jeg kan ikke stoppe med onanere

er det nomalt.

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng 13

Det er godt at du skriver herind om det. Jeg har talt med flere, som føler det er forkert at onanere og derfor bliver sure på sig selv. Men at onanere er helt normalt og en del af det at komme i puberetet og mærke sin egen sexualitet.

Nogle kan blive så  sure på sig selv, at de har lyst til at skade sig selv, fordi de synes det er for dårligt, at de gør noget, som de tænker, de skal stoppe med. Er det mon også sådan du kommer til at tænke?

Måske kan du øve dig i at tænke, at det er helt ok at onanere og en god måde at lære sin egen sexualitet at kende. Hvis du tænke det er ok, så håber jeg, at du ikke bliver så sur på dig selv. For det er helt normalt at mærke man har lyst og at onanere.

Det er forskelligt fra person til person, hvor ofte man har lyst til at onanere. Det er normalt og helt ok, at mere bevidst om og nysgerrig på sin egen krop og at onanere kan også være en del af, at du går på opdagelse i den seksuelle side af dig. Hvad tænker du mon om det?

Jeg håber, at du får det bedre med at onanere og ikke bliver sur på dig selv. Måske er det en hjælp at læse mere på www.Privatsnak.dk - det er en rådgivning for børn og unge fra 10-15 år, som skriver om det med at komme i pubertet, onani og andre emner omkring sex og udvikling.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?