Brev
Nu skære jeg i migselv
Hej børnetelefonen
Jeg har flere gange skrevet her ind på grund af føelsen af tryghed, men nu til mit spørgsmål.
Jeg føler jeg har mistet lysten til mit liv.
I starten havde jeg bare lidt sorte taker, så begyndte jeg at høre stemmer og nu er jeg begyndt at skære i min arm,
jeg vil meget gerne have hjælp for jeg kan hverken sove eller spise mere,
jeg bliver let mopset og jeg ved godt at det jeg siger ikke er hvad jeg tænker.
Jeg har flere gange om dagen tænk på hvordan jeg kan begå selvmord,
engang holdt jeg fast i små ting som min kat og min farmor så jeg ikke ville være psykisk men nu ser jeg ikke min farmor, eller min kat mere,
jeg har været igennem en masse negative ting.
Jeg har sluttet forbindelsen til min far, lillebror og farmor, jeg er flyttet så jeg har mistet mine venner, jeg går i speciel skole, føler mig generelt bare akavet og malplaceret over det hele og vil aller helst bare gemme mig i min seng hele dagen (som jeg gjorde i 2 1/2 måneder efter flytningen)
jeg er begyndt at skære flænger i min ene arm, først med en stift blyant men nu men en kniv.
Jeg har brug for hjælp.
Hilsen mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år
Tak for dit brev til BørneTelefonen. Det er dejligt at læse, at du finder tryghed ved at bruge brevkassen. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, du er modig, når du kan sætte nogle ord på, hvordan du har det. Det må have krævet en del af dig at skrive hertil, og det er godt, du selv gerne vil have hjælp.
Jeg tænker også, at du har brug for voksenhjælp i de udfordringer, du står med. Du skal finde modet i dig igen, som du fandt det, da du skrev hertil, så du kan få nogle voksne til at hjælpe dig. Du fortæller om, at du ikke har forbindelse til en del af din familie, er det mon noget, du har talt med nogen om…? Hvordan har du det med din mor, er hun en, du kan tale med om, hvordan du har det…?
Måske spekulerer du over, hvad hun vil sige til, at du skærer dig..? Det kan være, din mor også bliver i tvivl om, hvordan hun kan hjælpe dig. Her på BørneTelefonen kan forældre også få råd og vejledning, måske ForældreTelefonen kan være en mulighed for din mor..? Hun kan ringe dertil på 35 55 55 57 og tale med en rådgiver om, hvordan hun kan hjælpe dig, hvad tænker du om den mulighed…?
I dit brev fortæller du, at du er begyndt på en anden skole. Du fortæller også, at du i en længere periode gemte dig i sengen. Er der allerede nogle af dine nye lærere, du har talt med om, hvordan du har det…? Måske har du en speciel lærer, der følger dig, en almindelig klasselærer eller en helt anden kontaktperson måske, som du kan tale med..?
Jeg ved fra andre børn, at det kan være svært at forklare, hvordan man har det. Kan det være en indgangsvinkel for dig at vise dit brev herind til…? Måske kan du skrive et andet brev til en af lærerne og fortælle om, hvordan du har det, er det en ide, tænker du..?
Jeg ved ikke, om du kender den hjemmeside, der hedder www.selvskade.dk? Det
er en hjemmeside for børn og unge, der har det svært og skærer i sig. På siden er der en del muligheder for at få hjælp og vejledning, så kan den side være et besøg værd, tænker du…?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver om, hvordan du har det. Når du ringer til BørneTelefonen, er det helt okay, hvis du helst vil være anonym.
Mange kærlige hilsner,
BørneTelefonen