Brev
Mit hoved er mærkeligt
hej børnetelefon
Jeg har lavet nogle risser i min arm med en lille saks så der er ikke kommet store sår men alligevel ville jeg gerne vide hvad der er galt med mit hoved,
jeg har nogle gange i skolen faldet ud af timen fordi jeg bare stopper op midt i det hele og spørg mig selv hvad i alverden jeg har gang i med mit liv,
jeg vil leve af at lave YouTube videoer også selvom det er skørt at tænke sådan, men jeg bliver mindrere og mindrere intreserret i skolen eller mindrere og mindrere intreserret i alting og i dag sad jeg bare på mit værelse og så tog jeg bare min saks og begyndte at risse i min arm.
Jeg ved ikke om jeg bare ville prøve det eller om jeg gjorde det på grund af en speciel ting.
Jeg håber at i kan hjælpe mig på nogen måde med hvorfor jeg gør det.
Hilsen pige på 12 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev.
For det første er der ikke noget galt med dit hoved. Tag det bare helt roligt.
Det er ikke så unaturligt at have det ligesom dig. Men du skal selvfølgelig ikke gå rundt og have det sådan helt alene.
Nogen at tale med
Nu skriver du ikke, hvordan du har det i din klasse, eller hvordan du har det derhjemme, så jeg er usikker på, om du har nogen, du kan tale med.
Men hvis du har, synes jeg, at du skal tale med dine forældre om det. Eller med en ven eller veninde. Eller en anden, du har tillid til. Det hjælper ofte at dele sine tanker og frustrationer med andre, så man ikke skal gå og bære på det selv. På den måde bliver det hele lettere at kapere, som et dansk ordsprog siger: Delt sorg er halv sorg.
Det kan også være, at du skal tage en snak med din klasselærer, som kan hjælpe dig med det, der ikke funger for dig i skolen. Og din klasselærer kan også hjælpe dig med at få kontakt til skolepsykologen, hvis du skulle få brug for det.
Hvis du mangler nogen at tale med
Hvis der ikke er nogen blandt dem, du kender, du har lyst til at tale med, kan du altid tage kontakt til BørneTelefonen. Du kan både ringe, chatte og sms’e. Det er gratis, og du er anonym.
Her kan du få en snak med en rådgiver, som kan hjælpe dig med netop din situation. Og du kan også fortælle lidt flere detaljer om, hvordan du har det, og hvad du går og tænker og bliver ked af.
Pubertet
Hvis du ikke som sådan har det dårligt derhjemme eller i skolen, så kan årsagen, til at de almindelige ting bliver mindre og mindre interessante, være din alder.
I din alder er du godt i gang med puberteten, og det er for nogle unge mennesker en rigtig svær tid. Når man går ind i puberteten og nærmer sig teenagealderen, befinder man sig i en mellemfase. Du er hverken barn eller voksen. Du befinder dig i midten af det hele. Det vil sige, at de interesser og den måde, du altid har grebet tingene an på, forandrer sig. Og det kan være svært at forstå og overskue.
Du skal på en måde til at lære dig selv at kende på ny, og det kan godt være en svær proces, især fordi du i løbet at puberteten kan have mange humørsvingninger, hvorved det kan være svært at finde ud af, hvad man egentlig tænker og mener og i det hele taget, hvem man er.
Det er heldigvis en periode, der går over igen, men den kan føles lang, fordi man nogle gange uden forvarsler kan blive rigtig ked af det et øjeblik efter, at man har grinet af noget og følt sig glad. Det vigtige er, at du ved, at der ikke er noget galt med dig, men at mange af dine jævnaldrende går det samme igennem.
På samme måde er det heller ikke unaturligt, at man kan få det svært med både familie og venner i puberteten og teenageralderen. Det kan nemt være en del af den proces, du skal til at gennemgå.
At skære i sig selv
Det at skære i sig selv eller at ridse i sig selv, som du har gjort en enkelt gang, kan være noget du gør for at fjerne opmærksomheden fra dét, du går og er ked af, så det ikke gør så ondt, og så du kan løsrive dig fra eventuelle negative eller triste tanker.
Når man kan mærke fysisk smerte på kroppen, reagerer man automatisk på det. På den måde får man fjernet tankerne fra den indre smerte, altså det der gør dig ked af det.
Dette kan måske føles som en løsning lige nu og her, men det, der gør dig ked af det, ændrer sig ikke ved, at du ridser i dig selv. Derfor er det vigtigt, at du får talt om og arbejdet med dét, der gør dig ked af det i stedet for fjerne opmærksomheden fra det. Kun på den måde får du det godt igen.
Jeg ved godt, at du kun har gjort det én gang, men jeg vil alligevel lige fortæller dig, at der findes en organisation, der hedder LMS, hvor man kan få hjælp, hvis man gør skade på sig selv, du kan finde dem via dette link: www.lmsselvskade.dk. Dog vil jeg sige, at i dit tilfælde skal du se at få talt med nogen om, hvordan du har det. Det vil helt sikkert hjælpe dig.
Til sidst vil jeg lige sige, at du ikke behøver at tænke på, hvad du skal leve af resten af livet på nuværende tidspunkt. Det vigtigste er, at du passer din skole så godt, du kan. Hvis du gør dit bedste, så kan ingen forlange mere af dig. Men du kan altid få hjælp, hvis det hele bliver for svært at overskue.
Jeg vil ønske dig stort held og lykke med det hele. Og tag endelig kontakt til BørneTelefonen på 116 111. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig.
Mange kærlige tanker fra
BørneTelefonen